کامرون - روحانی - اولاند

کامرون – روحانی – اولاند

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، امروز سه شنبه ۱ مهر ماه با فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه و فردا چهارشنبه ۲ مهرماه با دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، در نیویورک دیدار می‌کنند.

دفتر رییس جمهوری فرانسه خبر داد اولاند و روحانی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار خواهند کرد. رییس جمهور دو کشور علاوه بر برنامه هسته ای ایران، موضوع مقابله با گروه خلافت اسلامی در عراق را هم مورد بحث قرار خواهند داد.

نخستین دیدار از زمان انقلاب

برای نخستین بار پس از انقلاب بهمن ۵۷، رییس جمهور ایران و نخست وزیر بریتانیا با یکدیگر دیدار می کنند.

قرار است فردا چهارشنبه ۲ مهرماه، عالی ترین مقامات اجرایی این دو کشور با یکدیگر دیدار کنند که گامی مهم در روابط دیپلماتیک تهران و لندن به شمار می رود. رسانه ها گزارش دادند که همکاری ایران در مبارزه با داعش، موسوم به حکومت اسلامی، محور اصلی این گفتگوها خواهد بود.

گاردین به نقل از یک منبع آگاه از دفتر نخست‌وزیری بریتانیا نوشته است، بریتانیا «نسبت به خطرهای برنامه هسته‌ای ایران» تردیدی ندارد و «تغییری در برخوردش با این پرونده» به وجود نمی آورد. این منبع آگاه افزود: «با این وجود اگر ایران مایل است در مبارزه با گروه حکومت اسلامی به جامعه جهانی بپیوندد، لندن با تهران همکاری خواهد کرد.»

وی در ادامه تاکید کرد: «اما باید خاطرنشان کرد که نمی توان یک برخورد در قبال بغداد داشت و برخورد دیگری نسبت به دمشق. اگر برای شکست داعش قاطع هستیم، باید یک راه حل سیاسی برای هر دو کشور پیدا کنیم.»

خبر دیدار رهبران این دو کشور اروپایی با رییس جمهور ایران در حالی منتشر می شود، که دیروز دوشنبه ۳۱ شهریور، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، به کشورهای غربی هشدار داد که صرف همکاری با ایران علیه داعش در عراق و سوریه، تحریم ها علیه این کشور به سبب برنامه هسته ای اش را سبک نکنند.

نتانیاهو با اشاره به دور تازه گفتگوهای هسته ای که در نیویورک در جریان است گفت، «صاحب نظران در غرب» پیشنهاد کردند که تحریم ها علیه ایران سبک تر شود تا همکاری این کشور با غرب علیه نیروهای داعش موسوم به حکومت اسلامی تضمین شود.

دفتر نتانیاهو به نقل از وی اعلام کرده است: «آنان [مقامات ایران] به خاطر به منافع خودشان با داعش مبارزه می کنند. دعوا بر سر آن است که کدام کشور رهبر دنیای اسلام می شود که خود را به دنیا تحمیل کند.»

خبرگزاری فرانسه دیروز از قول یک مقام ارشد دولت ایالات متحده آمریکا اعلام کرده بود که جان کری، وزیر خارجه آن کشور، در دیداری با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در نیویورک مستقیما موضوع تهدیدهای ناشی از گروه حکومت اسلامی را مطرح کرده است.

روز دوشنبه، نیویورک محل دیدار وزیران خارجه ایران و بریتانیا نیز بود. پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد، محمد جواد ظریف ایران و فیلیپ همند بریتانیا در این دیدار به بررسی مذاکرات هسته‌ای پرداخته در مورد موضوع سفارت بریتانیا و بازگشایی آن در تهران و یا وضعیت حقوق بشر و برخوردها با شهروندانی با تابعیت دوگانه گفت‌وگو کرده‌اند.

وزیر خارجه بریتانیا اطمینان داده است که لندن مایل به حل و فصل پرونده اتمی تهران است اما ایران باید انعطاف بیشتری در این مورد نشان دهد.