نیروی هوایی آمریکا تصویر جنگنده اف/ای-۱۸ هورنت را منتشر کرده است. این جنگنده در سکوی جورج اچ-دبلیو بوش آماده پرواز و هدفگیری پایگاه های داعش در سوریه است – آژانس عکس خبری اروپایی

نیروی هوایی آمریکا تصویر جنگنده اف/ای-۱۸ هورنت را منتشر کرده است. این جنگنده در سکوی جورج اچ-دبلیو بوش آماده پرواز و هدفگیری پایگاه های داعش در سوریه است – آژانس عکس خبری اروپایی

روز سه شنبه، ۱ مهر (۲۳ سپتامبر) تلویزیون دولتی سوریه با پخش یک خبر فوری اعلام کرد که قبل از انجام حملات هوایی آمریکا و متحدان آن کشور به مواضع دولت اسلامی در خاک سوریه، ایالات متحده انجام این عملیات را به آگاهی سوریه رسانده بود. در اطلاعیه وزارت خارجه سوریه آمده است که آمریکا در تماس با نماینده سوریه در سازمان ملل او را از تصمیم به انجام عملیات هوایی در منطقه شهر رقه در شمال سوریه آگاه کرده بود.

شب گذشته (دوشنبه ۳۱ شهریور، ۲۲ سپتامبر) ژنرال جان کربی، سخنگوی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا)، با انتشار اطلاعیه‌ای از این حمله هوایی این کشور علیه داعش در خاک سوریه خبر داد و اعلام کرد در این حمله از جت‌های بمب‌افکن و موشک‌های تاماهاوک (کروز) استفاده شده است.

در این اطلاعیه آمده است که این عملیات توسط آمریکا و متحدان این کشور انجام گرفته است اما اسامی کشورهای شرکت کننده را اعلام نکرد.

کربی بدون ذکر جزئیات بیشتر گفته است: «آمریکا به همراه متحدانش به مواضع دولت اسلامی در سوریه حمله کردند.»

اسامی کشورهای مشارکت کننده در این حمله هوایی هنوز رسما اعلام نشده، اما حضور جنگنده‌های چند کشور عربی هم در این عملیات تایید شده است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، این حملات هوایی گسترده بوده و برای ساعاتی ادامه داشته و در جریان آن، هدف‌های متعددی در خاک سوریه مورد حمله قرار گرفته است. از خسارات و تلفات احتمالی این عملیات گزارشی در دست نیست، اما این نگرانی وجود دارد که در جریان این حمله هوایی، به غیرنظامیان نیز آسیب رسیده باشد.

ائتلاف ملی سوریه، مخالف دولت و مورد حمایت غرب، از این حملات هوایی استقبال کرده است. یکی از اعضای این ائتلاف به رویترز گفت: «این اقدام باعث تقویت ما در برابر بشار اسد خواهد شد… این حملات باید تا نابودی کامل دولت اسلامی در سوریه ادامه پیدا کند.»

همچنین به گزارش تعدادی از نمایندگان حزب محافظه‌کار در پارلمان بریتانیا که سال گذشته با حمله نظامی به سوریه مخالفت کرده بودند، گفتند که در شرایط فعلی از اقدام نظامی حمایت می‌کنند.

شهر رقه سوریه یکی از مناطقی است که گزارش شده در این حملات هوایی مورد هدف جنگنده‌ها و موشک‌های کروز قرار گرفته است.

چند روز پیش جان کری در سفری به منطقه خاورمیانه، در نشست مشترکی با وزیران خارجه شماری از کشورهای عربی شرکت کرد و از به دست آمدن توافق جهت ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با دولت اسلامی خبر داد. مقامات آمریکایی گفته اند که در «ائتلاف بین‌المللی» علیه دولت اسلامی، ده‌ها کشور غربی و اسلامی مشارکت دارند و آمادگی خود را برای همکاری، از جمله شرکت در عملیات نظامی اعلام کرده ند.

این حمله نخستین اقدام نظامی آمریکا در سوریه پس از سخنان باراک اوباما است که از تصمیم خود برای انجام عملیات نظامی به منظور تضعیف و در نهایت، نابودی نیروهای دولت اسلامی سخن گفت. تا کنون نیروی هوایی آمریکا ده‌ها حمله هوایی را علیه مواضع دولت اسلامی در عراق انجام داده اما این نخستین عملیات از این نوع در خاک سوریه است.

در جریان این حملات، تلویزیون دولتی سوریه بخش‌هایی از بیانیه وزارت خارجه این کشور را پخش کرد. این بیانیه می‌گوید: «سوریه از هرگونه اقدام بین‌المللی با هدف نبرد با تروریسم، چه علیه گروه تروریستی داعش، چه جبهه نصرت یا هر گروه دیگری حمایت می‌کند.»

پنتاگون جزئیات این حمله را به دلایل نظامی اعلام نکرده است، اما گزارشگران می‌گویند این حمله که با استفاده از چندین جت جنگنده و با مشارکت چند کشور مشارکت کننده در ائتلاف ضد داعش شکل گرفته، در مقیاسی وسیع بوده است.

از آنجا که مناطق تحت تصرف گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه شامل مناطق مسکونی هم می‌شود، انتظار می‌رود در جریان این حملات غیرنظامیان سوری هم آسیب دیده باشند.

حملات هوایی در عراق به درخواست و با موافقت دولت مرکزی عراق و دولت منطقه اقلیم کردستان عراق انجام گرفته، اما در اظهارات مقامات آمریکایی، به کسب مجوز از دولت سوریه اشاره‌ای نشده است. پیشتر مقامات سوریه و متحدان آنان، علیه انجام عملیات خارجی در خاک این کشور بدون کسب مجوز دولت سوریه هشدار داده و مقامات روسیه نیز چنین اقدامی را غیرقانونی اعلام کرده بودند.