شماری از آوارگان کرد – عکس از خبرگزاری فرانسه

شماری از آوارگان کرد – عکس از خبرگزاری فرانسه

نماینده آژانش پناهندگان سازمان ملل متحد در ترکیه گفته است که ورود یک‌ باره حدود ده ها هزار پناهجو ترکیه را مانند هر میزبان دیگری با دردسر روبرو کرده است.

در حالی که گفته می شود نیروهای گروه داعش در حال نزدیک شدن به شهر کوبانی سوریه هستند، بر اساس آمار حدود ۱۳۰ هزار نفر از کردهای ساکن این شهر به سوی ترکیه گریخته و وارد این کشور شده اند.

به گفته سازمان ملل، این بزرگترین موج ورود آوارگان به ترکیه در کوتاه ترین زمان، از آغاز بحران سوریه است.

ترکیه پیش از این هم در پذیرایی از حدود ۳ میلیون آواره از جمله حدود یک میلیون کرد که در مجموع در سه سال گذشته وارد این کشور شده اند، مشکل داشته است.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد از ترکیه خواسته است فورا برای مراقبت از ۱۳۰ هزار آواره که از سوریه وارد خاک این کشور شده اند وارد عمل شود.

این در حالی است که اواخر ماه اوت گذشته، احمد داوود اوغلو وزیر خارجه وقت ترکیه از سازمان ملل خواسته بود تا آوارگان سوری را در داخل خاک سوریه اسکان دهد.

داود اوغلو گفت ترکیه موضوع را با مقامات سازمان ملل در میان گذاشته است.

در این میان ورود کردهای سوریه به ترکیه با توجه به تنش و درگیری میان کردها و ارتش ترکیه در سه دهه اخیر خود اوضاع را حساس تر می کند و به همین علت در روزهای گذشته درگیری های پراکنده ای میان کردها و مرزبانان ترکیه به وقوع پیوسته است.

ظاهرا آنکارا از این بیم دارد که پناهجویان کرد پس از ورود به ترکیه به عضویت گروه شبه نظامی کرد پ.ک.ک در آیند که یکی از سازمان های مخالف دولت ترکیه محسوب می شود.