سخنرانی حسن روحانی در اجلاس داووس - عکس از شرق پارسی

سخنرانی حسن روحانی در اجلاس داووس – عکس از شرق پارسی

سخنان روحانی در اجلاس داووس در زمینه اقتصادی از نظر صاحب نظران اقتصادی بسیار مهم و جدی تلقی می شود، چرا که بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که حضور روحانی در اجلاس داووس می تواند فضای جدید ایران را نه تنها بهتر کند بلکه باعث می شود شخصیتهای مختلف جهان با ایران بعد از انتخابات بیشتر آشنا شوند.

تبیین فضای جدید اقتصادی در ایران

بر اساس سخنرانی روحانی در اجلاس داووس، “شرق پارسی” نظر دکتر موسی غنی نژاد، استاد اقتصاد عضو هیئت علمی دانشگاه نفت را در این باره جویا شد.

دکتر غنی نژاد سخنان رییس جمهور ایران در اجلاس داووس را ادامه استراتژی وی برای آشنایی سیاستمداران و سرمایه گذاران دنیا با ایران دانست و گفت : «سخنان آقای روحانی مانند صحبتهایی که طی این چند وقت داشتند، نشان دهنده فضای جدیدی بود که در ایران حاکم شده است. من معتقدم ایشان نه تنها فضای جدید ایران را توصیف کردند و اینکه خواستند فعالان اقتصادی به ایران بیایند. آقای روحانی استراتژی دولت خودشان را تبیین کردند. استراتژی دولت یازدهم بر اساس فعالیت اقتصادی و تعامل با دنیا و نزدیکی با بنگاه ها و سرمایه داران اقتصادی به خصوص در حوزه نفت و گاز است».

دکتر غنی نژاد معتقد است که استراتژی دولت روحانی توجه به بخش خصوصی اقتصادی و اقتصاد بازار است و در این مورد حتی قبل از اینکه روحانی در اجلاس داووس سخنان خود را به صورت شفاف مطرح کند، تبادلات و مذاکرات اقتصادی به ویژه در حوزه نفت، گاز و اتومبیل شروع شده بود. صحبتهای رییس جمهور ایران در اجلاس داووس سرآغاز نبود، بلکه ادامه راهی است که چند وقتی است که شروع شده است.

این استاد دانشگاه بر این باور است که دولت روحانی در حوزه اقتصادی بر عملکرد روابط بهینه و تعامل منطقی تاکید دارد و تاکنون سعی بسیاری در کاهش تورم و اشتغال زایی کرده است.

دکتر غنی نژاد در ادامه این گفت و گو بر این نکته تاکید کرد که اجلاس داووس محلی برای عقد قرار داد نیست واظهار داشت: «اجلاس داووس محل مذاکرات و استمزاج و آشنایی بیشتر است و دعوت از آقای روحانی کار بسیار مثبتی بود که تاثیر گذاری خود را داشته است. وقتی که بالاترین مقام مسئول در کشوری یعنی شخص رییس جمهور اطمینان می دهد که فضای اقتصادی و سیاسی کشور تغییر کرده است، قطعا گام های مثبتی هم از سوی سرمایه گذاران به ایران جهت فعالیت اقتصادی برداشته می شود».
رییس جمهور ایران در بخشی از سخنان خود در اجلاس داووس بر آمادگی کشورش برای همکاری در زمینه انرژی تاکید و از مشارکت اقتصادی در حوزه انرژی استقبال کرد.

این استاد اقتصاد معتقد است که «زبان و بیان آقای روحانی بسیار شفاف و بدون حاشیه است به طوری که ایشان برخلاف رییس دولت نهم و دهم که مبهم صحبت می کرد، بیانی قابل فهم برای دنیا و عرصه بین الملل دارد و در چارچوبی صحبت می کند که عرصه جهانی با این بیان بتواند رابطه برقرار کند.»

دکتر غنی نژاد در پایان تاکید کرد: « ما راه زیادی برای رسیدن به ده کشور اقتصادی برتر دنیا داریم اما همانطور که در صحبتهای آقای روحانی در اجلاس داووس مشخص بود ایشان بسیار به بخش خصوصی اهمیت می دهند و برخلاف دولتهای قبلی و حتی دولت آقای خاتمی که به توسعه سیاسی توجه داشت، ایشان به توسعه اقتصادی با تمرکز بر روابط سالم با دنیا معتقد است و این نکته خوبی است که می تواند ما را با دنیا بیشتر نزدیک کند و به خواسته های آقای روحانی که در اجلاس داووس طرح کردند برسیم”».

سیاست تنش زدایی ادامه دارد

همچنین دکتر یوسف مولایی استاد دانشگاه تهران در حقوق بین الملل، درباره سخنان دیروز روحانی در اجلاس داووس به “شرق پارسی” گفت: «ما در عرصه بین الملل در مرحله عادی سازی مناسبات روابط بین الملل و از سرگیری و تقویت روابط با کشورهای توسعه یافته هستیم. بنابراین صحبتهای آقای روحانی نیز بر اساس این منطق بود و ایشان توانست به خوبی نشان دهد که ما اراده لازم برای برطرف کردن موانع در عرصه سیاست و اقتصاد و وارد شدن در فضای محترمانه و تعامل را داریم».

این استاد دانشگاه بر این باور است که «با توجه به هدفی که تعریف شد سخنان آقای روحانی این احساس را به مخاطبین القا می کند که ما شرایط لازم برای ورود به شرایط جدید را داریم. بنابراین کشورها و بازیگران سیاسی و اقتصادی فرصتی به دست می آورند که با نگاه دقیقتر این فضا را بررسی و ارزیابی کرده و تعاملات خود را آغاز و یا گسترش دهند».

دکتر مولایی همچنین محل اجلاس داووس را که محلی دور از مناسبات صرف سیاسی می دانند توصیف کرد و گفت: «در عصر جهانی شدن مکان و تابلو مهم نیست، بلکه این پیام است که قابلیت این را دارد که مخاطبان خود را جذب کند، لذا اجلاس داووس هم جایی است که می تواند مخاطبان را به خود جذب کند. اجلاس داووس مانند سازمانهای بین المللی نیست که به ارائه بیانیه و پیامهای کلی سیاسی و سخنان کلی بپردازد، بلکه محلی برای تبادل نظر و آشنایی است و آقای روحانی از این محل خیلی خوب استفاده کرد و پیامش را دقیق و بدون هیچ گونه ابهامی با شفافیت کامل اعلام کرد».

این استاد دانشگاه معتقد است که آقای روحانی با اشاره به این نکته که «ما آماده ارتباط و پذیرایی با کشورهای به رسمیت شناخته شده هستیم ما را از فضای پیامهای نگران کننده که چند سالی بود می شنیدیم دور کردند و فضای آرامش را نشان دادند. »

دکتر مولایی در ارزیابی و نقد سخنان رییس جمهور ایران درباره ارتباط با آمریکا گفت: «همانطور که آقای روحانی هم تاکید کردند مشکلات ایران و آمریکا یک شبه حل نمی شود. اما فضای خوبی برای ارتباط و تعامل و عادی سازی ایجاد شده و به نظرم با توجه به سخنان آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و گفت و گوی تلفنی با اوباما ما اکنون در موقعیت یک گام به جلو هستیم و می توانیم مشکلات را به زودی مرتفع کنیم و سخنان آقای روحانی در اجلاس داووس بر این اصل استوار بود.»