عباس عراقچی و وندی شرمن مذاکره کنندگان ارشد ایران و آمریکا - عکس از ایرنا

عباس عراقچی و وندی شرمن مذاکره کنندگان ارشد ایران و آمریکا – عکس از ایرنا

یکی از مقامات وزارت خارجه ایران پس از دور نخست گفتگوهای دوجانبه هسته ای با آمریکا که روز دوشنبه در شهر ژنو سوییس برگزار شد این گفتگوها را “سازنده” خوانده اما درباره چشم انداز حل اختلافات در مهلت شش ماهه برای اجرای توافق ژنو ابراز تردید کرده است.

دور اول گفتگوهای مستقیم بین ایران و آمریکا پس از ۵ ساعت دوشنبه شب به پایان رسید و بر اساس توافق، دو طرف از ساعت ۹ صبح روز سه شنبه به وقت محلی گفتگوها را از سرگرفته اند.

سید عباس عراقچی به عنوان سرپرست هیات مذاکره کننده ایران پس از پایان دور اول این گفتگوها تاکید کرده است که مذاکرات ایران و آمریکا در “فضایی مثبت و سازنده” برگزار شد.

به گفته عراقچی در این گفتگوها، «موضوعات مطرح شده در مذاکرات هسته ای مورد مشورت و رایزنی قرار گرفت».

وی در همین حال گفته است که حل همه مسائل در ۴۰ روز باقی مانده تا پایان اعتبار توافق ژنو ممکن است خوشبینانه باشد و احتمال تمدید موافقتنامه ژنو برای شش ماه دیگر وجود دارد.

آقای عراقچی همچنین روز دوشنبه پس از ورود به ژنو در جمع خبرنگاران گفت که «هنوز فاصله ها میان ایران و ۱+۵ در موضوعات مختلف وجود دارد و برای نزدیک شدن دیدگاهها باید تلاش بسیاری شود و طرف های ما باید تصمیمات سختی بگیرند.»

از سوی دیگر وزارت امور خارجه آمریکا هم پس از پایان دور اول این گفتگوها اعلام کرد که “در مرحله مهمی از مذاکرات قرار داریم.”

ماری هرف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که این نشست جنبه رایزنی درباره طیف وسیع تر مسایل و تبادل دیدگاه ها پیش از مذاکرات آتی وین را داشته است.

خانم هرف در مورد روند کلی گفتگوهای گروه پنج به علاوه یک با ایران گفت:‌ «به نظر ما در بعضی از نشست ها پیشرفت داشته ایم، اما همانطور که پس از دور آخر گفتیم، شاهد پیشرفت کافی نبوده ایم. راستش در میز مذاکرات شاهد واقع گرایی کافی نبوده ایم.»

مقام های ایران و آمریکا روز شنبه اعلام کردند که قصد دارند پیش از آغاز دور بعدی گفتگوهای هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی، جهت هماهنگی بیشتر با یکدیگر در ژنو دیدار و گفتگو کنند.

از جزئیات گفتگوهای روز اول هنوز خبری منتشر نشده است.

در این میان خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته است که سفر هیئت آمریکایی به ژنو و ملاقات با هیئت ایرانی نشان دهنده تمایل واشنگتن به شکستن بن بست موجود در پرونده هسته ای ایران است. این خبرگزاری به نقل از یک مقام آمریکایی که نامی از او نبرده است می نویسد «ما در مقطع حساسی قرار داریم.»

این مقام آمریکایی در ادامه به رویترز می گوید «برای آن که واقعا و بطور جدی بسنجیم که آیا می توانیم به یک راه حل دیپلماتیک با ایران بر سر برنامه هسته ای آن کشور دست پیدا کنیم، معتقدیم باید بطور فعال، روند دیپلماسی را پیگیری کنیم.»

از سوی دیگر به گزارش خبرگزار ی ها به نقل از جروزالم پست، یک افسر ارشد اطلاعاتی اسرائیل گفته است ایران در مذاکرات خود با کشورهای ۱+۵ در موضوع هسته ای جدی است.

ایتای برون، تحلیلگر ارشد اطلاعات ارتش اسرائیل گفته است که ایران به توافق مقدماتی ژنو با قدرت های جهانی پایبند بوده است. به گفته وی، احتمال اینکه ایران و طرف مقابل بتوانند به توافق نهایی هسته‌ای دست یابند، زیاد است.

مذاکره کنندگان ایران در این گفتگوها، عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزارت امور خارجه ایران، حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل، داوود محمدنیا مشاور حقوقی وزیر امور خارجه ایران و پژمان رحیمیان از مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی این کشور هستند.

ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا، وندی شرمن، مدیرکل این وزارتخانه، جک سالیوان، مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهور، بروک امدرسون، معاون سابق نماینده‌ آمریکا در سازمان ملل، جیم تیم بی، مشاور ارشد کنترل سلاح و رابرت مالی، مشاور ارشد خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا نیز اعضای گروه مذاکره کننده آمریکا هستند.

به گفته آقای عراقچی، در دیدار سه شنبه – میان هیئت های آمریکا و ایران – هلگا اشمید، نماینده کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هم حضور خواهد داشت.