دیده‌بان حقوق بشر از کشته شدن ۳۲ هزار نیروی مبارز وابسته به ایران خبر داد
مرکز دیده‌بان حقوق بشر در سوریه، روز گذشته اعلام کرد نیروهای ایران و شبه نظامیان وابسته به آن، حضور خود را در غرب رود فرات تقویت کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، طبق اعلام این مرکز، این نیروها همچنین در دو شهر البوکمال و المیادین در شرق سوریه و در نزدیکی مرزهای عراق، حضوری فعال دارند.
در این میان، نیروهای دموکراتیک سوریه با حمایت نیروهای ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش به رهبری آمریکا، مناطق شرق رود فرات را تحت کنترل خود دارند که با مساحت ۱۵۸ هزار کیلومتر مربع، یک سوم از کل مساحت کشور سوریه را شامل می‌شود.
براساس اظهارات دیده‌بان حقوق بشر، هدف از توسعه حضور نیروهای ایرانی که هم اکنون هزاران نیرو در سراسر سوریه دارند، فقط نظامی نبوده بلکه جوانب دیگری نیز دارد که باعث می‌شود ایران به دور از نظارت منطقه‌ای و جهانی به فعالیت خود ادامه دهد.
مناطق البوکمال و المیادین از جمله مناطق مهم برای ایرانیان است که حمله‌های زیادی برای به دست آوردن آنها انجام داده‌اند.
از جمله آنها حملاتی به رهبری سردار قاسم سلیمانی برای به دست آوردن البوکمال بود.
از جمله فعالیت‌های ایران در این مناطق علاوه بر عملیات نظامی، عملیات امنیتی و اقتصادی نیز بوده‌است.
براساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر، نیروهای ایرانی در مناطق مهمی از المیادین در غرب البوکمال رصد شدند، که از جمله آنها یک رستوران افغانی وابسته به شبه نظامیان ایران است که در زمینه طبخ و توزیع وعده‌های غذایی میان شهروندان و آوارگان فعالیت می‌کند.
نیروهای ایرانی، همچنین دبیرستانی را در آنجا به کار گرفته و در آن انجمن و  کنفرانس‌هایی در رابطه با تقویت نفوذ خود، تشکیل می‌دهند.
آنها همچنین مزاری در منطقه نبع عین برپا کردند که میان المیادین و محکان واقع است و اتوبوس‌های زائران ایرانی و عراقی برای زیارت به آنجا رفت و آمد می‌کنند.
از سوی دیگر، نیروهای ایرانی در المیادین پایگاه‌هایی دارند که ورود افراد غیر ایرانی چه نظامی و چه غیر نظامی ، به آنها ممنوع است و تحت مراقبت شدید هوایی و زمینی هستند.
نیروهای ایرانی همچنین در حاشیه غربی شهر سلمیه در قسمت شرقی حومه حمات، مراکز آموزش و عضوگیری دایر کردند.
از سوی دیگر پیش‌تر، در حاشیه حمات، حاشیه غربی و شمال غربی حلب، خط تماس با گروهک‌های تروریستی در حاشیه جنوبی حلب، صحرای سوریه و دیگر مناطق در حاشیه‌های حمص، حمات و دمشق، سابقه حضور فعال داشتند.
دیده‌بان حقوق بشر در سوریه، پیش از این نیز اطلاعاتی در خصوص حملات اسرائیل به نیروهای ایرانی و شبه نظامیان وابسته به آن منتشر کرد که طی آن ۱۱۳ مبارز ایرانی بر اثر حملات هوایی و موشکی اسرائیل از ابتدای آوریل به پایگاه‌ها، انبار مهمات و سکوهای پرتاب موشک ایرانی در شمال سوریه، مرکز، جنوب و صحرای سوریه کشته شدند.
در حمله به انبار مهمات فرودگاه حمات سوریه ، ۲۸ سوری که وابسته به ایران بودند  نیز کشته شدند.
همچنین اخباری دال بر ده‌ها حمله اسرائیل به پایگاه‌های نظام سوریه و هم‌پیمانان آن ایران و حزب الله لبنان منتشر شد که منجر به کشته شدن ۴۰  نفر از نیروهای آنان شد.
براساس گفته‌های دیده‌بان حقوق بشر، ایران و نیروهای هم‌پیمان آن، همچنان در بخش‌های شرقی و جنوب شرقی حومه ادلب حضور دارند و نیروهای خود را خارج نکرده و در مناطق مختلف آن منتشر هستند.
تعداد نیروهای ایرانی و شبه نظامیان وابسته به آن از لبنان، عراق، افغانستان، ایران و آسیا ۳۲ هزار نفر است که ۸ هزار و ۱۰۰ نفر از آنها کشته شدند.
اکثر کشته شدگان از نیروهای سپاه ایران و شبه نظامیان وابسته به آن از افغانستان، عراق و آسیا بوده و هزار و ۶۷۰  نفر از آنها متعلق به حزب الله لبنان بودند.