اپوزیسیون دستور کار را مثبت برشمرد… بازجویی آلمان از یک «قلدر» که میان پناهندگان نفوذ کرد

استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل نقشه مناطق محاصره شده در سوریه که کاروان های امداد رسانی به آن ها رسیده است را نشان می دهد

استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل نقشه مناطق محاصره شده در سوریه که کاروان های امداد رسانی به آن ها رسیده است را نشان می دهد

استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه روز گذشته گفت مذاکرات آتی میان هیئت های نظام و اپوزیسیون سوریه، از تاریخ ۱۴ تا ۲۴ ماه مارس کنونی برگزار خواهد شد. دی میستورا در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو افزود: «تمرکز بر سه محور خواهد بود که عبارتند از: تشکیل دولت جدید، تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید، تنظیم انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در مدت زمانی ۱۸ ماهه».

کمیسیون عالی مذاکره کننده، که نمایندگانی از گروه های مخالف سوری را در بر دارد، از دستور کار پیشنهادی سازمان ملل متحد برای مذاکرات پیش روی صلح استقبال کرد و آن را مثبت ارزیابی کرد.

سالم المسلط، سخنگوی کمیسیون عالی مذاکره کننده گفت، این کمیسیون به زودی تصمیم نهایی خود را برای شرکت در مذاکرات پیش روی ژنو خواهد گرفت. وی افزود، این کمیسیون ملاحظه کرد که نقض آتش بس از سوی نیروهای بشار اسد در روزهای گذشته کاهش یافته است. المسلط تأکید کرد: « مطرح کردن ایده انتقال قدرت مثبت است».

در همین راستا، پاریس یکشنبه آینده و تنها چند ساعت پیش از آغاز دور دوم مذاکرات سوریه در ژنو، میزبان وزیران خارجه انگلیس، آمریکا، آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا خواهد بود تا  وضعیت در سوریه و استحکام آتش بس را ارزیابی کنند. جان مارک ایرولت وزیر خارجه فرانسه روز گذشته از قاهره گفت: «اگر همه چیز با توجه به آنچه ما می خواهیم پیشرفت کند، ما اپوزیسیون را تشویق خواهیم کرد به پای میز مذاکرات باز گردد».

در آلمان نیز سخنگوی مطبوعاتی پلیس جنایی فدرال برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد قضایای بسیاری بر ضد سوری ها و عرب هایی که در میان پناهندگان وارد آلمان شدند وجود دارد که پلیس درباره آن ها تحقیقات می کند.

وی به قضیه «حسین»، شهروند سوری اشاره کرد که دادستانی عمومی به اتهام مشارکت در شکنجه کردن سوری ها در زندان های رژیم اسد از آن بازجویی می کند و سوری ها آن را به نام «قلدر» می شناسند.