«مدن» و کمیته اجتماعی زنان و کودکانِ ریاض، یادداشت تفاهم برای اشتغال زنان سعودی در  بخش صنعتى امضا کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، در راستای خلق فرصت‌های شغلی جدید و مناسب برای زنان سعودی در بخش صنعتی، سازمان شهرک‌های صنعتی و مناطق فنی پادشاهی سعودی «مدن» با کمیته اجتماعی زنان و کودکان یادداشت تفاهم امضا کرد که هدف از آن افزایش میزان کارایی و مشارکت زنان در بازار کار است.
این یادداشت تفاهم در زمینه تقویت همکاری مشترک میان این دو نهاد برای افزایش میزان کارایی و مشارکت زنان در بازارکار است تا برای زنان فرصت‌های کاری مناسب در شهرک‌های صنعتی در محیطی تولیدی با کارایی و انگیزه بالا  فراهم شود.
این کار با همکاری این دو نهاد در حمایت از توسعه بخش غیرانتفاعی اجتماعی، حمایت از زنان کارآفرین و توانمندسازی آنان در بخش خدمات اجتماعی حامیِ حوزه صنعتی صورت می‌گیرد.
شایان ذکر است که همه این فعالیت‌ها در راستای تحقق و پیشبرد طرح تحول ملی ۲۰۲۰ و چشم انداز ۲۰۳۰ سعودی انجام می‌شود.
این یادداشت تفاهم که در مقر ریاست سازمان «مدن»، میان خالد السالم مدیرکل «مدن» و هدی الرویشد معاون کمیته اجتماعی زنان و کودکان امضا شد اشاره به همکاری «مدن» در ایجاد فضا و جایگاهی مناسب برای زنان در یکی از شهرک‌های صنعتی خود دارد تا بدینوسیله زنان بتوانند در حوزه صنعت و در محدوده کارهای مشخص شده‌‌ای فعالیت کنند.
 این امر باعث می‌شود که این زنان جایگاه اجتماعی، کاری و اقتصادی مناسبی کسب کرده و مهارت‌های تولیدی‌شان پرورش پیدا کند و در نهایت این امر منجر به مستقل شدن آنها می‌شود.
از دیگر موارد ذکر شده در این تفاهم نامه، سعی «مدن» در ایجاد فرصت‌هایی برای کمیته است تا خدمات به کارگیری زنان در شهرک‌های صنعتی را در آن فراهم کرده و فرصت‌های شغلی مناسب به آنها ارائه دهد.
این امر باعث پایداری چرخش شغلی شده و زمینه پشتیبانی از زنان شاغل در کارخانه‌ها با غلبه بر مشکلات و چالش‌هایی که ممن است در محیط کار با آنها روبرو شود را فراهم می‌آورد.
همچنین «مدن» قرار است که با نهادهای مربوطه در خصوص پیشبرد برنامه‌های کمیته در راستای به کارگیری زنان و ایجاد فرصت‌های مناسب کاری برای آنان هماهنگی‌های لازم را به عمل آورده تا زمینه استفاده از تخصص زنان و دیگر جنبه‌های ویژه آنان فراهم شود.
مهندس السالم تاکید کرد که این تفاهم نامه از جانب «مدن» در راستای برنامه‌های آن برای داشتن روابطی سودمند و کاربردی با نهادهایی است که سعی در توسعه حوزه صنعت و ایجاد بستری مناسب برای آن دارند.
همکاری با بخش خصوصی و غیرانتفاعی، و همچنین توسعه سرمایه انسانی و تخصص‌هایی که باعث تحقق استراتژی آن در توانمند سازی صنعت سعودی می‌شود از دیگر اهداف این تفاهم نامه است.
السالم اشاره می‌کند که این یادداشت تفاهم در چارچوب برنامه های مسئولیت اجتماعی «مدن» قرار می‌گیرد.
این کار، بعد از گذشت ۱۰ روز کاری از مشغول شدن وزرات کار سعودی به آن عملی می‌شود و این سازمان به اجرای این تفاهم نامه عمل نموده و به بومی سازی مشاغل در بخش فروش ۴ مرکز خرده فروشی می‌پردازد. همچنین قرار است که وزارت، گشت‌های بازرسی برای حصول اطمینان از اجرای این قانون اختصاص دهد تا بدین ترتیب این کارهای مشخص شده فقط به زنان و مردان سعودی اختصاص پیدا کند.
در همین راستا، دستورالعمل بومی سازی در ۱۱ سپتامبر در بخش فروش ماشین‌ها و موتور سیکلت‌ها، لباس‌های آماده کودک و وسایل مردانه، لوازم خانگی و اداری و ظرف و ظروف آشپزخانه اجرا می‌شود و هدف از آن ایجاد فرصت‌های شغلی برای شهروندان و افزایش میزان مشارکت آنان در بخش خصوصی است.
همچنین قرار است که بخش فروش ساعت، عینک، وسایل برقی و الکترونیکی دو ماه دیگر بومی سازی شود.
و اما بخش تجهیزات پزشکی، تجهیزات ساختمان، وسایل یدکی، فرش و شیرینی فروشی‌ها ۵ ماه دیگر بومی سازی خواهند شد.
وزارت کار سعودی برای بومی سازی ۱۲ بخش خرده فروشی از یک راهنما استفاده کرده است که شامل مفاهیم اصلی اجرای این دستورالعمل و همچنین برنامه‌هایی حمایتی مختلفی است که نهادهای حکومتی مشارکت کننده در این دستورالعمل، به شهروندان ارائه می‌دهند.
در همین راستا، کمیته‌ای شامل نماینده‌هایی از وزارت کار و توسعه اجتماعی، سازمان توسعه منابع انسانی «هدف» و بانک توسعه اجتماعی برای راه اندازی طرح «احتمالات بومی‌سازی در بخش‌های بومی شده» تشکیل شده است و همچنین هماهنگی‌های لازم با نهادهای مربوطه برای درج قوانین تخلف از «کارهای مختص شهروندان سعودی» و «کارهای مختص زنان سعودی» در جدول مجازات و تخلفات صورت گرفته است.