منابع ایرانی، عراقی و غربی می گویند ایران به شبه نظامیان وابسته به خود در عراق موشک های بالستیک ارسال کرده است.
به گزارش الشرق الاوسط، خبرگزاری رویترز به نقل از این منابع گزارش داد که ایران قصد دارد ظرفیت موشکی خود در عراق را توسعه دهد تا از حمله به منافع خود در خاورمیانه جلوگیری کند و بتواند مواضع حریفان خود را مورد هدف قرار دهد.
رویترز به نقل از سه مسئول ایرانی و دو منبع امنیتی عراق و دو منبع اطلاعاتی غربی گزارش کرده است که ایران طی ماهای گذشته موشک های بالستیک با برد کوتاه به سازمان‌های شبه نظامی متحد خود در عراق تحویل داده است.
برخی از این منابع اعلام کرده اند که انتقال این موشک ها به عراق به متحدان ایران برای تولید موشک های مشابه کمک خواهد کرد.
یک مقام ارشد ایرانی نیز به رویترز گفته است: «منطق [انتقال موشک ها] این است که در صورت حمله به ایران طرح پشتیبانی وجود داشته باشد. […] تعداد موشکها زیاد نیست. تنها چند ده موشک است اما در صورت لزوم می تواند افزایش یابد.»
سه تن از منابع رویترز از قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران به عنوان فرد نظارت کننده بر انتقال موشک های ایران به عراق یاد کرده اند.
کشورهای غربی پیش از این ایران را به انتقال موشک های بالستیک به سوریه و یمن متهم کرده بودند.
رئیس جمهوری آمریکا که از زمان کارزار انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ همواره به توافق اتمی موسوم به برجام انتقاد می‌کرد، بارها تاکید کرده است که ایران به‌واسطه اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» خود در منطقه خاورمیانه از جمله فعالیت موشکی و کمک به گروه‌های شبه‌نظامی منطقه در واقع به روح برجام پایبند نبوده است.

در همین موضوع روز گذشته وزیر امور خارجه فرانسه گفت: «ایران نمی تواند از مذاکره با غرب بر سر موضوعات بغرنجی همچون برنامه هسته ای، موشک‌های بالستیک یا نقشش در مناقشات خاورمیانه و امنیت منطقه اجتناب کند. در عین حال، ایران همچنان باید به تعهدات خود بر برجام عمل کند.»

در مقابل، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این اظهارات، نظر فرانسه در مورد مذاکره در موضوعات غیرهسته‌ای را «ناآگاهانه» توصیف کرد.

دو سال پیش سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفته بود: «در سال‌های گذشته، جمهوری اسلامی ایران در منطقه حلب صنعت موشکی برای سوریه ساخت و در این مجموعه صنعتی موشک تولید شد و در جنگ ٣٣ روزه [اسرائیل و حزب الله لبنان] علیه رژیم صهیونیستی به کار گرفته شد».

پس از آن و در همین راستا، حسین شیخ الاسلام سفیر اسبق ایران در سوریه با اشاره به تولید صنعت موشکی در کشورهای منطقه توسط ایران گفته بود: «تولید صنعت موشکی توسط ایران، محدود به سوریه نیست؛ ما در اطراف سرزمین های اشغالی، هرچقدر توانسته ایم این فناوری و دانش را آموزش داده و منتقل کردیم».