تأکید معاون اتحادیه عرب بر تأمین مالی اجلاس‌های عربی پیشِ رو

قاهره: سوسن أبو حسین

در پی رویدادهای پی در پی اخیر در جهان عرب حسام زکی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب عنوان کرد اداره کردن اختلافات نیازمند حکمت، دیپلماسی و نگاه کردن به آینده است.
وی در گفتگو با الشرق الاوسط، دربارهٔ مذاکرات صلح یمن در سوئد عنوان کرد هرگونه تلاش برای کمک به یمن باعث خوشحالی اتحادیه می‌شود و خود اتحادیه نیز تصمیماتی در خصوص یمن گرفت که از جمله آنها حمایت از دولت قانونی و تقویت حضور میدانی آن و دیگر امور مربوط به آن است اما درست نیست که فرستاده سازمان ملل در خصوص مسئله‌ای به این مهمی به تنهایی و با نادیده گرفتن اتحادیه تصمیم بگیرد به این معنی که حتی نمی‌خواهد از مواضع و تصمیمات آن باخبر شود.
وی در خصوص تلاش‌های اخیر در خصوص یمن اظهار کرد: اگر تمام جوانب وضعیت مورد بررسی قرار گیرد به ثبات و صلح خواهند رسید و این نیازمند حمایت عربی از آنها است. در نهایت آنها اگر چه مواضع سیاسی و مذهبی متفاوتی دارند اما فرزندان یک ملت هستند.
وی در خصوص دخالت ترکیه و ایران در امور یمن، عراق، سوریه و لیبی عنوان کرد متأسفانه این موضوع باعث پیچیده شدن بحران شده‌است.
وی ابراز امیدواری کرد که به مرور زمان این دخالت کم شود؛ چرا که به طولانی شدن بحران کمک می‌کند.
وی معتقد است که باید به ملت‌های این کشورها اجازه داده‌شود تا خود سرنوشت کشورشان را به شکلی مناسب که باعث تسلط بر حاکمیت کشورها شود، انتخاب کنند.
وی در خصوص خروج نیروهای آمریکا از سوریه معتقد است هرگونه خروج نیروهای خارجی گامی مهم در جهت حاکمیت دولت است و نباید نیروهای دیگری جای آنها را بگیرند؛ چرا که هرگونه مداخله منطقه‌ای و بین‌المللی از حاکمیت سوریه می‌کاهد و بخشی از راه‌حل سیاسی آن نخواهد بود. ملت سوریه باید براساس یک الگوی مشخص به کشور خود بازگردد؛ چرا که کسی جز فرزندان سوریه کشور را بازسازی نمی‌کند.
وی همچنین دربارهٔ حل بحران یمن، سوریه و لیبی در سال ۲۰۱۹ در سایه فعالیت مثبت کشورهای عربی در این خصوص ابراز امیدواری کرد.
در خصوص تأمین هزینه‌های مالی اجلاس توسعه در بیروت، اجلاس عربی در تونس و اجلاس عربی-اروپایی در تونس در ماه‌های آینده گفت: آماده‌سازی برای آنها با بالاترین سطح در جهت موفقیت آنها صورت می‌گیرد و وضعیت مالی کاملاً تأمین است.
وی در خصوص رفع اختلافات کشورهای عربی عنوان کرد دبیرکل اتحادیه با وزرا در این خصوص دیدار می‌کند. وی می‌داند وضعیت آنقد ر پیچیده شده‌است که اجازه تلطیف فضا را نمی‌دهد اما با این حال به دور از رسانه‌ها به فعالیت خود در این زمینه ادامه می‌دهد تا آنها تأثیر منفی در این خصوص نداشته باشند.
وی گفت: اتحادیه عرب برای مقابله با تروریسم از طریق هماهنگی میان وزیران دادگستری و وزیران کشور و همچنین کمیته کارشناسان متخصص مبارزه با تروریسم روش‌هایی اتخاذ کرده‌است که براساس توافق و حمایت کشورهای عربی عمل می‌کند.
وی افزود: نمونه عملیات تروریستی اخیر در کشورهای شکست خوردهٔ فاقد اداره مرکزی که توانایی مقابله با آنها را ندارند، اتفاق افتاد؛ بنابراین آنها توانستند قوی‌تر شوند. از این رو مقابله با آنها به روش‌های متداول امکانپذیر نیست و باید روش‌هایی نوین برای این کار اتخاذ می‌شد. همچنین همه باید برای مبارزه با تروریسم همکاری کنند.
وی در خصوص عدم توافق کشورهای عربی گفت: هیچ سازمانی در جهان وجود ندارد که از اختلاف به دور باشد اما این نهادها هنگامی که مشکلات را کنار می‌گذارند و روی موضوعاتی تمرکز می‌کنند که نتایج آن اختلافات را کم می‌کند، قدرت این را دارند که راه حل پیدا کنند و به توافق برسند. در واقع مدیریت اختلاف نیازمند حکمت، دیپلماسی و نگاه به آینده همکاری مشترک است که به تحقق منافع همه کمک کرده و انسجام آن را حفظ می‌کند.