پادشاه عربستان سعودی درخواستی مبنی بر آتش بس از هادی دریافت کرد * جانشین ولیعهد عربستان سعودی: تلاش های امنیتی فوق العاده ای در کشور صورت می گیرد

شاهزاده محمد بن سلمان در کنفرانسی مطبوعاتی در ریاض – عکس از حمید الحازمی

شاهزاده محمد بن سلمان در کنفرانسی مطبوعاتی در ریاض – عکس از حمید الحازمی

شاهزاده محمد بن سلمان بن عبد العزیز جانشین ولیعهد عربستان سعودی و معاون دوم رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع عربستان سعودی روز گذشته از تشکیل یک ائتلاف نظامی برای مبارزه با تروریسم خبر داد که ۳۴ کشور اسلامی از جمله عربستان سعودی را در بر می گیرد.

شاهزاده محمد بن سلمان توضیح داد که مقر ائتلاف جدید در ریاض خواهد بود، و هدف آن هماهنگی و حمایت از عملیات نظامی برای مبارزه با تروریسم و توسعه برنامه ها و مکانیسم لازم برای پشتیبانی از این گونه تلاش ها است.

جانشین ولیعهد در کنفرانسی مطبوعاتی در پایگاه هوایی فرودگاه ملک سلمان بن عبد العزیز در ریاض بر اهمیت تلاش ها و عملیات مشترک میان کشورهای عضو این ائتلاف نظامی اسلامی با یکدیگر تأکید کرد و اشاره کرد که برخی از کشورها از تروریسم رنج می برند مانند سازمان داعش در عراق و سوریه و همچنین کشورهای دیگری مانند یمن و لیبی، و این امر نیازمند تلاشی بین المللی برای مبارزه با تروریسم از طریق این ائتلاف است.

وی افزود که تلاش های امنیتی فوق العاده ای در زمینه مبارزه با تروریسم در عربستان سعودی انجام می شود.

وزیر دفاع عربستان سعودی در پاسخ به سؤال «الشرق الأوسط»، درباره امکان این که ائتلاف مواضعی صادر کند که کشورهای عضو ائتلاف را به آن ملزم کند، پاسخ داد: نمی توان موضعی صادر کرد که کشورهای عضو ائتلاف نظامی اسلامی برای مبارزه با تروریسم را ملزم به آن کرد، اما این ائتلاف نقشی هماهنگ کننده خواهد داشت، و تمامی کشورها بر اساس توانایی های خود در این زمینه کمک خواهند کرد». شاهزاده محمد بن سلمان افزود که ائتلاف اسلامی با تمامی سازمان های بین المللی، و کشورهای مهم در جهان هماهنگی خواهد کرد. وزیر دفاع عربستان تأکید کرد که ائتلاف اسلامی مختص مبارزه با یک سازمان تروریستی خاص نیست، بلکه هر سازمان تروریستی که در برابر ائتلاف ظهور کند، تمامی اقدامات برای مبارزه با آن اتخاذ خواهد شد.

تشکیل این ائتلاف نظامی، پس از موفقیت دو عملیات «طوفان قاطعیت» و «بازگرداندن امید» اعلام می شود که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در یمن آن ها را رهبری کرد.

در همین راستا، ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی به درخواست عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن مبنی بر آتش بس به مدت هفت روز پاسخ مثبت داد. این آتش بس قرار است از امروز و هم زمان با آغاز مذاکرات یمنی – یمنی، برای پایان دادن به بحران این کشور به اجرا در آید.