هادی درخواست حوثی ها برای بازگشت دولت به پایتخت به مدت ۶۰ روز را رد می کند

تجهیزات نظامی و تانک های نیروهای ائتلاف عربی که به نیروهای مشروع یمن در مقابله با شورشیان حوثی کمک می کنند به سوی استان لحج در جنوب یمن حرکت می کنند – عکس از خبرگزاری فرانسه

تجهیزات نظامی و تانک های نیروهای ائتلاف عربی که به نیروهای مشروع یمن در مقابله با شورشیان حوثی کمک می کنند به سوی استان لحج در جنوب یمن حرکت می کنند – عکس از خبرگزاری فرانسه

در آستانه نبرد آزاد سازی صنعا پایتخت یمن از چنگ شورشیان حوثی و نیروهای متحد آن ها، علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق، یمن شاهد ورود جریانی از نیروهای زمینی عربی ضمن ائتلاف عربی برای بازگرداندن مشروعیت است.

منابعی در نیروهای مشترک متشکل از نیروهای ائتلاف و ارتش ملی یمن، که در استان مارب در شرق این کشور مستقر هستند، روز گذشته برای «الشرق الأوسط» تأکید کردند که روزهای اندک آینده شاهد رسیدن نیروهای ائتلاف به مناطق دیگری از یمن، به غیر از مأرب، برای تکمیل پشتیبانی نیروهای مشترک از طریق تقویت انسانی و لوجستیکی خواهند بود، که در این عملیات به آن نیاز دارند.

این منابع اشاره کردند که این نیروها، قطری و مصری و از ملیت های دیگر کشورهای شرکت کننده در ائتلاف هستند و مأموریت مبارزات مشخصی را خواهند داشت و به طور قابل توجهی در آزاد سازی مناطق وسیعی در یمن از چنگال شورشیان کمک خواهند کرد.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که همراه با تقویت های عربستان سعودی، کشور قطر نیز نزدیک به هزار نفر از سربازان خود را از طریق گذرگاه مرزی الودیعه در مرزهای عربستان به یمن ارسال کرد. در همین حال بر اساس خبرهای رسیده، خرطوم نزدیک به ۶ هزار سرباز از نیروهای ضد شورش سودانی را برای پیوستن به نیروهای ائتلاف به یمن ارسال کرده است.

از سوی دیگر، ائتلاف عربی حملات خود را بر مواضع حوثی ها و نیروهای صالح در صنعا شدت بخشید و اردوگاه های النهدین و پایگاه هوایی الدلیمی را هدف قرار داد. برخی از منابع یمنی گفتند که در درگیری های شدید در استان تعز، دهها تن از حوثی ها کشته و زخمی شدند.

در همین راستا، روز گذشته یک مسؤل یمنی برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد که دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن، درخواستی که حوثی ها توسط اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن فرستاده بودند و شامل بازگشت دولت یمن برای مدت ۶۰ روز به صنعا تحت عنوان تسهیل کارها که طی آن یک دولت وحدت ملی تشکیل می شود را رد کرد.

این مقام مسؤل تأکید کرد که ولد الشیخ احمد، پس از دیدار با حوثی ها در مسقط، و طی دیدار بعد از ظهر دو روز گذشته خود با هادی در ریاض، ۷ درخواست را از سوی آن ها به هادی منتقل کرد. وی افزود حوثی ها باید مکانیسم خود را برای اجرای قطعنامه سازمان ملل برای حل و فصل بحران یمن ارائه دهند.

در همین حال، هادی روز گذشته، با صدور فرمان ریاست جمهوری، دستور تشکیل کمیته ملی ویژه رسیدگی به ادعای نقض حقوق بشر از سال ۲۰۱۱ را داد. این کمیته متشکل از نه عضو به ریاست قاضی قاهر مصطفی علی ابراهیم است.