ائتلاف نیروی نظامی کمکی به عدن ارسال می کند… آغاز عملیات «تیر طلایی» در ابین و لحج

پیروان حوثی طی تجمع گروه شورشیان در صنعا پایتخت یمن – عکس از گیتی

پیروان حوثی طی تجمع گروه شورشیان در صنعا پایتخت یمن – عکس از گیتی

منابع آگاه یمنی برای «الشرق الأوسط» فاش کردند که درون فرماندهان نیروهای «گارد ریاست جمهوری» وفادار به علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق، به علت سرکشی از پذیرفتن دستورات فرماندهان حوثی و متحدان آن ها، شورش هایی وجود دارد.

این منابع اشاره کردند که روز گذشته و روز پیش از آن، در اثر درگیریهای داخلی که بین افسران و افراد حامی صالح و گروه حوثی، در دو اردوگاه متعلق به «گارد ریاست جمهوری»، در غرب و جنوب پایتخت رخ داد، تعدادی کشته و زخمی شدند. آن ها ذکر کردند که اختلاف های بین دو طرف به علت نتایج حاصل از وضعیت نظامی میدانی صورت گرفت. افسران گارد ریاست جمهوری می گویند که آن ها نیروی اصلی هستند که در زمین نبرد می کنند و عناصر شبه نظامیان حوثی را به فرار کردن از جبهه ها متهم می کنند.

از سوی دیگر، عبد الملک الحوثی، رهبر حوثی ها، به شکست در شهر عدن اعتراف کرد، اما در سخنرانی تلوزیونی خود که از کانال تلوزیونی «المسیره» متعلق به حوثی ها پخش شد، «پیروزی» ائتلاف را «محدود» توصیف کرد، زیرا به گفته وی، در نتیجه بسیج امکانات از چندین کشور بود و با زیاده روی نیروهای او مواجه شد».

در پی شکست های متوالی در شهرهای جنوبی، حوثی از راه حل سیاسی استقبال کرد و گفت: «راه حل سیاسی در دسترس و ممکن است و تمام سعی و تلاش ها در این زمینه از هر یک از طرف های عربی و یا بین المللی بی طرف استقبال می کنیم».

همزمان، خبرهایی از پیشنهاد اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن منتشر شده است که هفت اصل جدید برای گفتگو بین دولت یمن و شورشیان ارائه می کند.

اما در زمینه میدانی، یکی از فرماندهان برجسته در مقاومت جنوب به «الشرق الأوسط» گفت: «عملیات «تیر طلایی» که عدن را آزاد کرد، روز گذشته مجدداً از سر گرفته شد تا استان های ابین و لحج را نیز آزاد کند». وی همچنین از رسیدن تجهزات نظامی از کشورهای ائتلاف، برای حمایت از ارتش مشروع یمن و نیروهای مقاومت در عدن و استان های جنوبی خبر داد