عزت الدوری و ابوبکر بغدادی

عزت الدوری و ابوبکر بغدادی

یکی از رهبران سابق «داعش» فاش کرد که این سازمان افراطی را افسرانی از ارتش صدام حسین رئیس جمهور سابق عراق مدیریت می کنند و تصمیمات نظامی را این افسران بعثی اتخاذ می کنند و مبارزان خارجی در عراق و سوریه آنها را به اجرا در می آورند.

فرد مذکور ملقب به«ابو حمزه» که سوری است می گوید که خود را تحت فرمان یک «فرمانده» عراقی یافت و دستورات را از افراد مرموز عراقی دریافت می کرد که گاهی اوقات به میدان نبرد در سوریه وارد می شدند و سپس برای اینکه در دسترس نباشند آن را ترک می کردند. این فرمانده سابق به روزنامه «واشنگتن پست» توضیح داد که پس از اینکه در یکی از جلسات سازمان در سال گذشته با رهبرانی که همکار او بودند اختلاف پیدا کرد، به دستور یک فرد عراقی، که در این جلسه نقاب به صورت داشت و به هنگام اجرای دستورات هیچ سخنی نمی گفت، بازداشت شد.

روایت ابوحمزه و روایت های افراد دیگری که به صفوف «داعش» وارد شده بودند، نقش مهم و قابل توجه اعضای وابسته به ارتش سابق عراق را در این سازمان برجسته می کند. به طوری که تقریباً همه رهبران سازمان از جمله اعضای مرموز کمیته های امنیتی و نظامی، و بیشترین فرماندهان سازمان از افسران سابق عراقی هستند.

بنا به گفته ابو حمزه، هر فرمانده محلی در سوریه، تحت فرماندهی یک فرمانده عراقی قرار دارد که در واقع فرد عراقی تصمیم گیرنده اصلی است.