اعتصاب پزشکان در سودان؛ فراخوان متخصصان برای استعفای رئیس‌جمهور

پزشکان سودانی روز گذشته و در راستای حمایت از اعتراضاتی که از یک هفته پیش در این کشور آغاز شده، از آغاز اعتصاب خود خبر دادند. همزمان با تظاهرات گسترده و خشونت‌آمیز در برخی از شهرهای سودان و درخواست‌های «تجمع متخصصان» برای برکناری عمر البشیر رئیس‌جمهور این کشور، وی بر ادامه اصلاحات اقتصادی دولت در راستای تأمین «زندگی شرافتمندانه» برای شهروندان سودانی تأکید کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، البشیر همچنین ضمن تأکید بر آمادگی سازمان‌های امنیتی برای حمایت از کشور، از مردم سودان خواست به «شایعات» و افرادی که شایعه پراکنی می‌کنند، توجهی نداشته باشند.
تظاهرات و اعتراضات در شهرهای مختلف کشور ادامه دارد و به گفته شاهدان عیان شهرهای بابنوسه در غرب، المناقل در مرکز والقولد در شمال کشور شاهد تظاهرات خشونت‌آمیزی بودند، این در حالی است که پایتخت نشینان به تظاهرات شبانه در برخی از مناطق و محله‌های خارطوم اکتفا کردند. معترضین در این تظاهرات که تا پاسی از شب دامه یافت، ماشین‌ها را آتش زده و مسیرها را بستند. نیروهای امنیتی نیز با بکارگیری گاز اشک‌آور تظاهرکنندگان را پراکنده کردند.
پزشکان سودانی نیز «به جز پزشکان اورژانس» بنا به تصمیم «کمیته مرکزی پزشکان سودان» اعتصاب خود را از روز گذشته آغاز کردند.
«کمیته مرکزی پزشکان سودان» سازمانی موازی با اتحادیه پزشکی و بهداشت حرفه‌ای و اتحادیه پزشکان سودان که وابسته به دولت و حامی آن است، تشکیل شده‌است. این کمیته سال گذشته و به دلیل حمله به برخی از پزشکان در حین انجام وظیفه تأسیس شد و سال گذشته نیز در یک اعتصاب طولانی مدت، خواستار بهبود محیط و فضای کار و ارائه خدمات پزشکی بهتر به شهروندان شدند.
این در حالی است که اعتصاب روز گذشته آنها در راستای حمایت از اعتراضات گسترده کشور و تعرض و حمله به شهروندان انجام شد. کمیته مرکزی پزشکان با صدور بیانیه‌ای با اعلام وضعیت اضطراری گفت: «پزشکان برای درمان افراد زخمی و حالت‌های اورژانسی در درمانگاه‌های سیار فعالیت خواهد کرد».
انتظار می‌رود خارطوم صبح امروز به دعوت «تجمع متخصصان» شاهد تجمع گسترده معترضین به دولت البشیر باشد، آنها امروز خواستار استعفای وی خواهند شد. گفتنی است همه احزاب مخالف اعلام کردند که در تظاهرات امروز شرکت خواهند کرد.
حزب ملی امت نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اقدامات دولت و «جنایات هولناک آن علیه شهروندان» اعلام کرد: «هراس نظام و دستگاه امنیتی سرگوبگر آن دلیل ارتکاب این جنایات است. از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم وظیفه خود در قبال آنچه در سودان رخ می‌دهد را انجام دهد».