اسناد لو رفته از اجازه غرب به تهران برای غنی سازی زودتر از زمان اعلام شده نشان دارد

کارشناسان ایرانی در نیروگاه نطنز در حال نظارت بر روند غنی سازی اورانیوم در آوریل 2009 – عکس از رویترز

کارشناسان ایرانی در نیروگاه نطنز در حال نظارت بر روند غنی سازی اورانیوم در آوریل ۲۰۰۹ – عکس از رویترز

سند لو رفته ای که توسط آژانس خبری «آسوشیتد پرس» آمریکا در خصوص بندهای اعلام نشده در «توافق هسته ای ایران» منتشر شد، با واکنش های منطقه ای و بین المللی روبه رو شد. سرلشکر خلیفه الکعبی، دبیر و مشاور امور نظامی شورای همکاری خلیج به «الشرق الأوسط» گفت، کشورهای خلیج نمی توانند به هر گونه اطمینان خاطری درباره ایمنی از برنامه هسته ای ایران اعتماد کنند، و آن ها ابزاری برای تحقق از خطرات احتمالی و حفاظت از امنیت و ثبات خود در اختیار دارند.

با وجود این که بندهایی که پیش از این درباره غنی سازی اورانیوم ایران اعلام شده بود، به مدت ۱۵ سال ادامه خواهد داشت، در این سند لو رفته آمده است با آغاز ژانویه (دی ماه) ۲۰۲۷، یعنی پس از گذشت ۱۱ سال از اجرای توافق، ایران شروع به تغییر هزاران دستگاه پیشرفته با تجهیزات سانتریفیوژ اصلی خود خواهد کرد.

از سوی دیگر دولت آمریکا گفت توافق هسته ای به گونه ای تنظیم شده است که ایران را قادر می سازد ۱۲ ماه اضافی برای نیاز خود به تولید اورانیوم غنی شده کافی برای تولید حداقل یک بمب هسته ای را تضمین کند. ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا ذکر کرد: « آن چه در سند لو رفته آمده است، به هیچ گونه تناقضی در توافق اشاره ندارد، زیرا ما کاملاً توضیح دادیم که تمرکز ما بر روی ۱۰ سال است که حداقل زمان مورد نیاز برای تولید سلاح هسته ای است».

این در حالی است که ایالات متحده از تأیید و یا رد آن چه در سند آمده است خود داری کرد. فرحان الحق سخنگوی سازمان ملل به «الشرق الأوسط» گفت: «نمی توانیم درباره سندی که ندیدیم اظهار نظر کنیم».

 «الشرق الأوسط» برای اطمینان از درستی آن چه در سند آمده است با آژانس بین المللی انرژی اتمی تماس گرفت، اما پاسخی دریافت نکرد.