آنکارا ۴ پرونده به واشنگتن می دهد تا گولن را تحویل دهد

اردوغان در سخنرانی عمومی مقابل جمع کثیری از حامیان خود در استانبول – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

اردوغان در سخنرانی عمومی مقابل جمع کثیری از حامیان خود در استانبول – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

رحب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی عمومی دو روز پیش خود ویژگی های محوری برنامه دوره آتی را مشخص کرد، که شامل کنار گذاشتن اختلافات با کشورهای همسایه، و چشم پوشی نکردن از خواسته مردمی برای اعدام کودتاگران، و تصمیم به پاکسازی کشور از تمامی سازمان های تروریستی است به طوری که هیچ جایی برای وجود یک دولت در داخل دولت ترکیه باقی نماند.

وی همچنین بر قصد خود مبنی بر اجرای برنامه ساخت پادگان نظامی به جای پارک جیزی در در میدان تقسیم تأکید کرد. این در حالی است که برنامه های سابق دولت برای از بین بردن پارک باعث موجی از اعتراضات ضد حکومت اردوغان در سال ۲۰۱۳ شده بود. اردوغان با به چالش کشیدن دشمنان خود گفت: «چه خوششان بیاید چه خوششان نیاید، در میدان تقسیم پادگان نظامی خواهیم ساخت». وی افزود: «موزه ای از تاریخ استانبول هم در تقسیم ایجاد خواهد شد».

روز گذشته نیز اردوغان هنگام حضور در مراسم تشییع برادر یکی از نزدیک ترین معاونان خود در استانبول متعهد شد: «پس از کودتای نافرجامی که بعد از ظهر جمعه گذشته روی داد، به روند پاکسازی تمامی نهادهای دولتی ادامه می دهیم». وی افزود: «این ویروس گسترش یافته است ، و متأسفانه مانند سرطان به تمامی دستگاه های دولتی نفوذ کرده است».

در راستای اجرای سیاست «پاکسازی»، دستگاه اطلاعات ترکیه روز گذشته ۱۰۰ نفر از کارمندان خود را در زمینه تحقیقات در خصوص کودتا برکنار کرد. مقامات همچنین هفت نظامی در پایگاه هوایی انجرلیک، که ائتلاف بین المللی مبارزه با سازمان داعش در سوریه و عراق به رهبری ایالات متحده از آن استفاده می کند، را توقیف کرد و آن ها را تحت بازداشت قرار داد.

از سوی دیگر شورای عالی دانشگاه ها، اعلام کرد ۱۵۷۷ رئیس دانشگاه را در زمینه کودتا برکنار کرد که ۴۰۱ تن از آنان رؤسای دانشگاه های خصوصی، و ۱۱۷۶ نفر در دانشگاه های دولتی هستند. در همین حال وزارت آموزش عالی ترکیه روز گذشته اعلام کرد تحقیقات از ۱۵ هزار و ۲۰۰ کارمند دولتی را در زمینه کودتا آغاز کرده است. مقامات همچنین مجوزهای تعدادی از ایستگاه های رادیویی و تلوزیونی را به اتهام رابطه با فتح الله گولن که اردوغان وی را به دست داشتن در کودتا متهم می کند، باطل کرد.

از سوی دیگر، بینعالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه روز گذشته تأکید کرد،  دولت وی چهار پرونده برای ایالات متحده فرستاده است، تا «تروریست بزرگ»، اشاره به گولن، را به ترکیه تحویل دهد. ییلدریم افزود: «مدارکی بیش تر از آن چه می خواهند به آن ها خواهیم داد».