وزیر دفاع سودان «شورشیان» را به صلح دعوت کرد

خرطوم: احمد یونس

ارتش سودان وعده داده‌است که همه حملات جنبش‌های شورشی را متوقف و کنترل مناطقی که تحت کنترل این جنبش‌هاست را به دست گرفته و فعالیت‌های روزمره ساکنان را فراهم کند.
به گزارش الشرق الاوسط، ارتش همچنین اعلام کرد بدون اینکه منتظر شورشیان بماند به عملیات خود ادامه می‌دهد، چرا که برخی از شورشیان صلح را رد می‌کنند.
عوض محمد احمد بن عوف، وزیر دفاع سودان روز گذشته در سخنرانی در افتتاحیه انجمن برنامه‌ریزی استراتژیک نیروهای دفاع مردمی در خرطوم گفت: «از سلاح به دست‌ها می‌خواهم به روند صلح بپیوندند و به طرح‌های ارائه شده از سوی دولت پاسخ مثبت بدهند».
گفتنی است که دفاع مردمی یک «نیروی شبه نظامی» است که در ابتدا توسط «اسلامگرایانی» که قدرت را در کودتای ژوئن ۱۹۸۹ به دست گرفتند ایجاد شد، بعدها توسعه یافت و شامل نیروهای ذخیره نیز شد.
قانون بین‌المللی نیروی دفاع مردمی سودان را بخشی از نیروهای نظامی این کشور قلمداد می‌کند، زیرا توسط نظام حاکم کشور تأسیس شده‌است.
این نیروها در جنگ داخلی قبل از جدایی جنوب سودان در کنار ارتش این کشور در مناطق عملیاتی تحت سلطه شورشیان جنگیده است.
پس از توافق صلح سودان (نایواشا) برخی خواستار انحلال این نیروها شدند، اما عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان با تأکید به نقش با ارزش این نیروها در طول مدت ۲۹ سال فعالیت آنها، به این مشکل پایان داد.
بن عوف در ادامه سخنان خود تأکید کرد: «ما با تمام قدرت برای پایان دادن به حملات شورشیان آمادگی داریم، این در حالی است که تمایل داریم به درگیری‌ها پایان داده شود. ما از فداکاری‌های نیروهای دفاع مردمی و مشارکت‌های آنها در حفاظت از کشور و پشتیبانی استراتژیک از مؤسسه‌های دولتی در چارچوب طرح پیشتیبانی ملی رئیس‌جمهور تشکر و قدردانی کرد».
این اظهارات وزیر دفاع سودان در پاسخ به فشارهای جامعه بین‌المللی بر طرفین درگیری در سودان یعنی شورشیان و دولت برای توقف درگیری‌ها و آتش‌بس و رسیدن به توافق سیاسی برای حل مشکل مزمن سودان بیان شده‌است.