لندن: بدر القحطانی

یک روز بعد از سفر مارتین گریفتس فرستادۀ سازمان ملل به یمن و پاتریک کومارت فرمانده کمیته هماهنگی برای استقرار نیروهای مشترک در الحدیده، روز گذشته یک مسئول از دولت قانونی یمن سه پیام پیرامون اجرای توافقنامۀ استکهلم توسط دولت یمن و کارشکنی حوثی‌ها در آن برای جامعۀ بین‌المللی و سازمان ملل فرستاد.
به گزارش الشرق الاوسط، خلاصۀ شرح این سه پیام بدین ترتیب است: نخست؛ پرداختن به توافقنامه مشروط به اجرای آن است، دوم؛ سقف زمانی معینی وجود ندارد و کسانی هستند که موانعی برای تعیین کردن آن بوجود می‌آورند، سوم؛ تنش حوثی‌ها در الحدیده نشان دهندۀ دور بودن اندیشۀ آنها از صلح است.
عبدالله العلیمی مدیر دفتر ریاست جمهوری یمن و معاون هیئت دولت در مذاکرات سوئد بر حمایت و اهمیت دولت یمن به اجرای توافقنامۀ سوئد تأکید کرد و گفت: آن را عملی کردیم ولی به این معنی نیست که حمایت و همکاری ما غیرمشروط باشد بلکه مشروط به اجرای درست آن براساس تفسیرهای درستی است که جهان متوجه آن است، براساس قانون یمن باشد و قطعنامه‌های شورای امنیت حامی آن باشد.
وی با اشاره به گذشت ۳۷ روز از توافقنامه و ۳۲ روز از رسیدن باتریک به یمن گفت: تاکنون به زمانبندی برای اجرای توافقنامه دست نیافتیم، حوثی‌ها موانعی برای توافقنامه می‌تراشند و دولت یمن مسئولانه عمل می‌کند اما هیچ گزارشی این کارشکنی‌ها را شرح نمی‌دهد و هیچ تأییدی برای حسن تعامل دولت یمن وجود ندارد.
وی تأکید کرد تنش مستمر شبه نظامیان حوثی، لشکرکشی آنها، حفر سنگرها، مانع تراشی برای رسیدن کمک‌های انسانی و دستگیری‌های روزانه نشان دهندۀ نیت آنها برای برقراری صلح نیست و سستی در اجرای توافقنامه و نام نبردن از مانع‌تراشان باعث تشویق این تحریک‌ها و شکست توافقنامه می‌شود.
در این میان خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابعی سیاسی در سازمان ملل که نخواستند نامشان فاش شود اعلام کرد کومارت روز پنجنشبه تصمیم به کناره گیری از سمت خود گرفت و قرار است مایکل آنکر لولیزگارد دانمارکی ماه آینده جای او را بگیرد.
دلایل کناره گیری کومارت مشخص نشد اما منابعی پیرو دولت یمن آن را فشارهای حوثی‌ها و یا اختلاف‌های آنها با فرستاده دانستند اما هیچکدام از این دلایل تا کنون تأیید نشده است.
یک منبع امنیتی عالی رتبه به الشرق الاوسط گفته بود که برای کناره گیری کومارت در فوریه قبلاً برنامه‌ریزی شده بود و کومارت در اصل با مأموریت راه‌اندازی کار کمیتۀ انتشار مجدد موافقت کرده بود تا در فوریه کنار برود.