الفواز متهم به دو حمله به دو سفارت است * اعدام برای بمب گذار مارتن بوستون

خالد الفواز شهروند عربستانی متهم به منفجر کردن سفارت های آمریکا در شرق آفریقا در دادگاه فدرال پیش از صدور حکم ابد – عکس از آسوشیتد پرس

خالد الفواز شهروند عربستانی متهم به منفجر کردن سفارت های آمریکا در شرق آفریقا در دادگاه فدرال پیش از صدور حکم ابد – عکس از آسوشیتد پرس

خالد الفواز شهروند عربستانی به حبس ابد محکوم شد.. این حکم دو ماه پس از محاکمه وی در ۲۶ فوریه (بهمن ماه) صادرمی شود که در آن به اتهام توطئه در به قتل رساندن آمریکاییها و تخریب داراییهای آمریکا در جریان حمله به سفارت های آمریکا در کنیا و تانزانیا در سال ۱۹۹۸ محکوم شده بود.

این حکم روز گذشته در نیویورک بر ضد الفواز (۵۲ ساله) صادر شد. بریت بهارارا دادستان منهتن گفت که متهم طی ده سال از نزدیک ترین هم دستان وفادار به اسامه بن لادن بوده است.

لوئیس کاپلان، قاضی آمریکایی، این حکم را پس از متهم شدن خالد الفواز به چهار اتهام توطئه در دادگاه فدرال نیویورک صادر کرد.

دادستان پس از محکوم شدن الفواز در بیانیه ای گفت: « متهم یکی از نزدیک ترین و وفادار ترین افراد به بن لادن بود، ابتدا فرمانده اردوگاه آموزشی در افغانستان بود، سپس رهبر گروهک القاعده در کنیا شد، و در آخر هم مشاور روابط عمومی پسر بن لادن در لندن شد». دادستانی الفواز را به اتهاماتی از قبیل: معاون اصلی پسر بن لادن در لندن، توزیع پیامهای تحریک آمیز پسر بن لندن برای قتل و خشونت از طریق رسانه های ارتباط جمعی و هماهنگی برای ارسال پیامها به اعضای سازمان القاعده در آفریقا متهم کرده بود.

علاوه بر این مقامات آمریکایی الفواز را به مدیریت اردوگاهی برای آموزش نظامی به افراد القاعده در افغانستان در اوایل دهه نود و همچنین ایجاد شاخه تروریستی وابسته به القاعده در نایروبی پایتخت کنیا متهم کردند. این شاخه پیش از هدف قرار دادن سفارت آمریکا در کنیا اقدام به انجام عملیات اطلاعاتی کرده بود.

در همین راستا، روز گذشته هیئت منصفه برای جوهر تسارنایوف حکم اعدام صاد کرد. تسارنایوف به بمب گذاری ماراتنی در بوستون در شمال شرقی ایالات متحده در سال ۲۰۱۳ متهم است.

وزارت دادگستری آمریکا، حکم اعدام صادره بر ضد تساونایوف را «مجازاتی مناسب» توصیف کرد. هیئت منصفه به اتفاق آرا تصمیم گرفت متهم را به مرگ محکوم کند.