اوباما از سرگیری کمک های نظامی را به اطلاع السیسی می رساند

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و شیخ تمیم بن حمد امیر قطر در شرم الشیخ (عکس از رویترز)

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و شیخ تمیم بن حمد امیر قطر در شرم الشیخ (عکس از رویترز)

در حالی که به نظر می رسد گامی برای شکستن یخ های انباشته شده در روابط دیپلماتیک بین دو کشور از تابستان ۲۰۱۳ باشد، برخی منابع مصری تأکید کردند که سیف بن مقدم البوعینین، سفیر قطر در قاهره، و نماینده دائمی آن در اتحادیه عرب، روز گذشته فعالیت های رسمی خود را در سفارت کشورش در قاهره از سر گرفت. وی در تاریخ ۱۹ فوریه (بهمن ماه) گذشته برای مشاوره از سوی وزارت خارجه قطر به این کشور فرا خوانده شده بود.

این تحول یک روز پس از استقبال دوستانه عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر از شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، طی نشست سران کشورهای عربی که شنبه گذشته در شهر شرم الشیخ مصر برگزار شده بود صورت گرفت. برخی سیاستمدران آن را روزنه ای امید بخش در از سرگیری روابط بین قاهره و دوحه دانستند.

اما درباره امکان بازگشت سفیر مصر به دوحه، یک منبع دپلماتیک مصری به «الشرق الأوسط» گفت که این تصمیم با برآوردهای مصر و منافع ملی آن در ارتباط است.

روز گذشته در تحولی دیگر، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به السیسی همتای مصری خود اطلاع داد که آمریکا کمک های نظامی به مصر را از سر خواهد گرفت و جنگنده های «اف ۱۶» و موشک های هارپون و قطعات یدکی تانک به مصر خواهد فرستاد. وی طی مکالمه ای تلفنی به السیسی گفت که درخواست کمک های سالانه نظامی به ارزش ۱٫۳ میلیارد دلار را ادامه خواهد داد.

تحویل این تجهیزات در ماه اکتبر (مهر) ۲۰۱۳، پس از درگیری بین نیروهای امنیتی مصر و گروه «اخوان المسلمین» متوقف شده بود.

اداره آمریکا در بیانیه ای گفت که این تصمیم در پاسخ به منافع مشترک دو کشور «در منطقه ای بی ثبات» است.