یک دیپلمات مصری به «الشرق الأوسط»: نزدیکی ترکیه و اسرائیل ما را نگران نمی کند

سامح شکری وزیر خارجه مصر در کنفرانسی مطبوعاتی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در تل آویو – عکس از رویترز

سامح شکری وزیر خارجه مصر در کنفرانسی مطبوعاتی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در تل آویو – عکس از رویترز

روز گذشته سامح شکری وزیر خارجه مصر به اسرائیل سفر کرد. این اولین سفر یک مقام بلند پایه مصری طی ۹ سال گذشته  به اسرائیل است. منابع دیپلماتیک نزدیک به وزارت خارجه مصر گفتند هدف از این سفر، تلاش برای وضع سقف زمانی برای پایان دادن به اشغالگری و بررسی این ایده با طرف فلسطینی و طرف های بین المللی به ویژه پاریس است.

یک دیپلمات مصری در پاسخ به رابطه این سفر با اوضاع متغیر منطقه ای به «الشرق الأوسط» گفت، نزدیکی ترکیه با اسرائیل مصر را نگران نمی کند، بلکه مصر بیشتر نگران تلاش برای تحقق پیشرفت در پرونده های مزمن است.

با این حال منابع، وجود افق جدیدی در منطقه پس از سال ها  سردرگمی سیاسی ، گسترش هرج و مرج و تروریسم را بعید نمی دانند، امری که اوضاع جدید منطقه ای و حتی بین المللی را مجبور به کاهش فشار بحران های منطقه می کند.

شکری در سفر روز گذشته خود تأکید کرد: «دیگر نمی توان مقوله حفظ وضع موجود (بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها) را قبول کرد، از این رو که می توان امیدها و آرزوهای دو ملت را بر آورده کرد». وی همچنین تأکید کرد: «راه حل دو کشور دور از دسترس نیست».

سفر روز گذشته شکری به اسرائیل اولین تحرک علنی به شمار می آید که پس از دعوت دو ماه قبل السیسی رئیس جمهور مصر به «صلح گرم» بین اسرائیل و همسایگان عرب آن صورت می گیرد.

به گفته وزارت خارجه مصر، شکری مذاکرات مهمی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برگزار کرد. منابع دیپلماتیک گفتند: «سفر شکری یک شاخص قوی بر وجود پیشرفت ملموس در قبال فعال سازی ابتکار مصر به شمار می آید».

از سوی دیگر نتانیاهو از تلاش های قاهره برای تحقق صلح در منطقه استقبال کرد.