عربستان سعودی شریک مهمی است.. و چالش سوریه بازگشت به روند سیاسی است

فرانک والتر اشتاینمایر وزیر خارجه آلمان

فرانک والتر اشتاینمایر وزیر خارجه آلمان

فرانک والتر اشتاینمایر وزیر خارجه آلمان تأکید کرد پیروزی نظامی در جنگ ضد تروریسم دوام نخواهد داشت مگر این که اوضاع در مناطق آزاد شده از دست سازمان داعش در اسرع وقت با ثبات شوند. اشتاینمایر در گفتگو با «الشرق الأوسط» توضیح داد، نشست بین المللی که در حال حاضر در واشنگتن جریان دارد، به منظور هماهنگی تلاش های بین المللی برای آزاد سازی مناطقی است که «داعش» در عراق و سوریه در کنترل دارد.

اشتاینمایر به وضعیت صدها غیرنظامی ناپدید شده پس از آزاد سازی شهر فلوجه پرداخت و گفت، ضرورت دارد که دولت عراق اعتماد ساکنان مناطق آزاد شده را به دست آورد. وی اشاره کرد جامعه بین المللی قادر نخواهد بود بر «داعش» غلبه کند مگر این که تمامی اجزای تشکیل دهنده مختلف جمعیت بتوانند بار دیگر اعمال خشونت آمیز مذهبی را کنار بگذارند. وی پایبندی دولت به اصول عدالت و حاکمیت قانون را شرط مهم تحقق این امر دانست.

اشتاینمایر جامعه بین الملل را به ایفای تعهدات خود در زمینه مبارزه با «داعش» و پاکسازی مین ها و ایجاد ساختارهای امنیتی برای حمایت از دولت عراق، به منظور بازگشت آوارگان از شهرهای آزاد شده فرا خواند و از تمامی شرکای بین المللی خواست به مردم عراق کمک کنند.

وزیر خارجه آلمان درباره ارزشیابی همکاری میان آلمان از یک سو و عربستان سعودی و کشورهای خلیج از سوی دیگر، در زمینه مبارزه با تروریسم  گفت: «نمی توانیم در جنگ علیه تروریسم پیروز شویم، مگر این که با هم همکاری کنیم، و عربستان سعودی و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج در این زمینه مهم ترین شرکای ما به شمار می آیند، ما در چارچوب ائتلاف بین المللی ضد سازمان «داعش» مسؤلیت مشترکی را متحمل می شویم».

اما در خصوص بحران سوریه، اشتاینمایر گفت، چالش در این پرونده در ایجاد راهی برای بازگشت به روند سیاسی و تضمین رساندن کمک های بشردوستانه نهفته است.