تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا با پادشاه عربستان سعودی * رفع تحریم ها از ۸۰۰ نهاد و شخصیت در تهران * اوباما با خشم جمهوری خواهان مواجه می شود

اوباما و جو بایدن معاون وی، پس از بیانیه رسمی رئیس جمهور آمریکا در مورد توافق قدرت های بزرگ و ایران در پرونده هسته ای این کشور، تریبون را ترک می کنند – عکس از رویترز

اوباما و جو بایدن معاون وی، پس از بیانیه رسمی رئیس جمهور آمریکا در مورد توافق قدرت های بزرگ و ایران در پرونده هسته ای این کشور، تریبون را ترک می کنند – عکس از رویترز

کشورهای عضو «گروه ۵+۱» به رهبری ایالات متحده آمریکا روز گذشته در وین با ایران به توافقی تاریخی دست یافتند و برنامه هسته ای ایران را به منظور حصول اطمینان از ماهیت کاملاً صلح آمیز آن به امضا رساندند. در ازای این توافق باید تحریم های بین المللی اعمال شده بر ایران به صورت تدریجی لغو شوند. توافقی که صبح روز گذشته در وین به امضا رسید پس از یک دهه مذاکرات متناوب برای مهار برنامه هسته ای ایران، و طفره رفتن ایران و شانه خالی کردن از تعهد به برنامه هسته ای صلح آمیز صورت می گیرد.

پس از آن که ایران اصرار داشت که تحریم های تسلیحاتی لغو شود و بازرسی سایت های نظامی را از سوی بازرسان بین المللی رد می کرد، روز گذشته توافق نامه ای را امضا کرد که تحریم تسلیحاتی را برای پنج سال دیگر باقی می گذارد و اجازه بازرسی از سایت های مشکوک را می دهد.

بعد از ۲۲ ماه مذاکرات فشرده آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران نقشه راه جدیدی را با هدف حل و فصل همه مسائل فی ما بین امضا کردند. بر اساس توافق نامه، تحریم های بین المللی تحمیل شده بر ۸۰۰ نهاد و شخصیت ایرانی، از جمله بانک مرکزی ایران و شرکت ملی نفت ایران برداشته خواهد شد.

شایان ذکر است که گروه هایی مانند سپاه پاسداران ایران، بنا به قوانین آمریکا، به علت «اقدامات حامی تروریسم این گروه» تحت تحریم باقی خواهند ماند.

روز گذشته ایالات متحده سعی کرد به متحدان خود در خصوص این توافق اطمینان بدهد، به طوری که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت: «این توافق فرصتی برای دنبال کردن مسیر جدیدی در روابط با ایران فراهم می کند». به گفته کاخ سفید، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته به منظور اطلاع رسانی از توافق هسته ای، با برخی از سران منطقه ای تماس گرفت و درباره امنیت منطقه به آن ها اطمینان خاطر داد. کاخ سفید افزود اوباما با ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی و شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی تماس های تلفنی گرفت.

در حالی که کشورهای اروپایی از این توافق استقبال کردند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل توافق هسته ای را مورد حمله قرار داد و آن را «اشتباه تاریخی» توصیف کرد.

در ایالات متحده نیز برخی از رهبران حزب جمهوری خواه در کنگره فوراً مخالفت خود را با این توافق اعلام کردند و درباره آن اظهار شک و تردید کردند. جب بوش برادر جورج بوش رئیس جمهور سابق و نامزد انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا با انتقاد از توافق، آن را «توافق خطرناک و به شدت معیوب و کوته بینانه» توصیف کرد.