آزادی ۳۸ هزار زندانی برای فراهم کردن مکانی برای بازداشت شدگان جدید

بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه

بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه

منابع دیپلماتیک برای «الشرق الأوسط» تأکید کردند، ترکیه تلاش دارد از طریق نزدیکی و هماهنگی با ایران، فشارها و اتهامات وارده از سوی غرب مبنی بر حمایت از سازمان های افراطی در سوریه را کاهش دهد. منابع افزودند، هماهنگی بین آنکارا و تهران در دوره آتی بر اجتناب از خطرات حزب اتحاد دموکراتیک کردستان در سوریه تمرکز خواهد داشت، که ترکیه آن را امتداد سازمان جدایی طلب «پ.ک.ک» می داند که خطر مشترکی بر دو کشور است.

بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه اعلام کرده بود به منظور دستیابی به راه حلی برای بحران سوریه، ترکیه با ایران همکاری می کند. این همکاری ها در چارچوب سیاست عادی سازی روابطی است که ترکیه در حال حاضر اجرا می کند و منجر به عادی سازی روابط با روسیه و اسرائیل شد. وی تأکید کرد همین روش را نیز در مورد عراق و سوریه اجرا خواهد کرد.

تصریحات یلدریم درباره هماهنگی ترکیه با ایران ، به عنوان یک کشور محوری در منطقه ، در خصوص ایجاد راه حلی برای بحران سوریه، همزمان با سفر هیئتی از سرمایه داران و بازرگانان ترک به تهران برای شرکت در نشست سازمان همکاری اقتصادی بود که در راستای تقویت همکاری تجاری و اقتصادی بین دو کشور صورت می گیرد. در این خصوص، رئیس این هیئت، حصار جیکلا اوغلو در اظهاراتی که روز گذشته رسانه های ترکیه منتشر کردند از مواضع تهران در همبستگی با آنکارا ضد کودتای نافرجامی که در نیمه ماه گذشته در ترکیه رخ داد، قدردانی کرد.

پیش از این در هفته گذشته محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به ترکیه سفر کرده بود و در خصوص پرونده سوریه و تقویت همکاری اقتصادی، تجاری، و گردشگری بین دو کشور با مولود جاویش اوغلو، همتای ترک خود در ترکیه رایزنی کرده بود.

از سوی دیگر، بکر بوزداغ وزیر دادگستری ترکیه گفت، در راستای تغییراتی در  سیستم «آزادی مشروط»، نزدیک به ۳۸ هزار زندانی آزاد خواهند شد. این تغییرات در حالی صورت می گیرد که زندان های ترکیه به علت تعداد زیاد افراد بازداشت شده، و پس از بازداشت دهها هزار نفر طی کودتای نافرجام این کشور، از نبود جا رنج می برند، و این شرایط باعث شد مسؤلان، افراد دستگیر شده را در باشگاه های ورزشی و یا برخی مکان های متروکه نگهداری کنند.