کردستان عراق به انجام همه پرسی در مناطق آزاد شده در نینوا برای باقی ماندن تحت سلطه خود اشاره می کند

ساختمان شورای استان نینوا در عراق

ساختمان شورای استان نینوا در عراق

شورای استان انبار به همراه رهبران سیاسی و اعضای پارلمان عراق، تجاوزاتی که عناصر وابسته به شبه نظامیان بسیج مردمی در برخی شهرهای استان پس از آزاد سازی آن ها از «داعش» مرتکب شدند را محکوم کردند. بسیج مردمی اقدام به قتل و ربودن هزاران نفر از شهروندان استان کردند و صدها خانه و مسجد را به آتش کشیده و یا ویران ساختند. شورای استانی از حیدر العبادی نخست وزیر عراق خواست، یک کمیته تحقیقاتی برای پیگیری این تجاوزات تشکیل دهد.

احمد السلمانی یکی از اعضای پارلمان از استان انبار در گفت و گو با «الشرق الأوسط» گفت: «تعداد زیادی از عناصر وابسته به شبه نظامیان بسیج مردمی طی عملیات آزاد سازی جزیره الخالدیه جرایمی در دو منطقه جزیره الخالدیه و الحامضیه در شرق شهر رمادی مرتکب شدند، و بیشتر منازل منطقه الحامضیه را که از ۶ ماه گذشته آزاد شده بود ویران کرده و یا آتش زدند، و مناطق وسیعی از زمین های کشاورزی را با خاک یکسان کردند».

 در همین راستا، حکومت اقلیم کردستان روز گذشته اعلام کرد، از مناطقی که در استان نینوا به کنترل گرفته است بیرون نخواهد رفت، و به پیشروی برای آزاد سازی مناطقی که سازمان داعش در اطراف شهر موصل اشغال کرده است ادامه خواهد داد. در بیانیه رسمی این اقلیم آمده است نیروهای پیشمرگه از مناطق آزاد شده خارج نخواهند شد، و این بخش ها را «مناطق کردستان» عنوان کرد. برخی منابع به رسانه های عراقی گفتند که شورای استان نینوا قصد دارد برای پیوستن مناطق آزاد شده به اقلیم کردستان همه پرسی برگزار کند.

این تحولات، در کمتر از ۲۴ ساعت از تصریحات حیدر العبادی نخست وزیر عراق صورت می گیرد که گفته بود، نیروهای پیشمرگه باید در مواضع کنونی خود متوقف شوند و به سوی موصل پیشروی نکنند. وی افزود: «توافقی با اربیل وجود دارد که پیشمرگه نباید در عملیات باز پس گیری شهر موصل از مواضع خود حرکت کنند، و حتی اگر بخواهد به ارتش کمک کند باید در مواضع کنونی خود باقی بماند».