طلال قطب: عربستان سعودی اغتشاش در مناسک حج را نمی پذیرد

مراسم حج

مراسم حج

در یک گام به عقب ایران تصمیم گرفت توافق نامه ای برای برنامه ریزی جهت حج امسال برای شهروندان امضا کند، تا بدین ترتیب جنجالی که هنگام ممانعت مسؤلان امور حج این کشور برای امضای توافق با عربستان سعودی به بهانه اصرار به برآورده شدن خواسته های آن ها و تمایل در اخذ نظر مراجع ایران پیش آمده بود را پایان دهد.

بعد از موضع جدید ایران، عربستان سعودی با درخواست رئیس سازمان حج و زیارت ایران و هیئت همراه او برای سفر به عربستان سعودی جهت امضای آیین نامه ترتیبات زائران ایرانی موافقت کرد. امری که قرار است امروز (چهارشنبه) میان مقامات وزارت حج و عمره عربستان سعودی و هیات ایرانی در جده نهایی شود.

دکتر طلال قطب رئیس بنیاد محلی زائران و حجاج ایران، برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد عربستان سعودی توافقنامه های خود با ایران را تغییر نداده است، و سیاسی کردن حج، و برخورد با امور به گونه ای که اغتشاش می آفریند را نمی پذیرد. وی اشاره کرد که عربستان سعودی حدود ۶۳ هزار روادید برای حجاج ایرانی تعیین کرده است که می توان به صورت الکترونیکی از طریق وارد کردن داده های زائران با استفاده از سیستم یکپارچه الکترونیکی حجاج خارج از کشور، آن ها را به دست آورند.

وی تأکید کرد: «وزارت حج هیچ گاه مانعی بر سر راه علاقمندان به حج قرار نداده است، و به منظور تسهیل ورود زائران، و سهولت در اتمام کامل مراسم مذهبی، از تمام توانایی های خود استفاده می کند، اما در مقابل دستور العمل واضح خود را دارد که مطابق با قوانین اسلامی است، و هر کس تمایلی به اجرای آن نداشته باشد خود را از حج محروم می کند». قطب همچنین بر آمادگی بنیاد محلی زائران ایرانی، بر اساس بخشنامه پادشاه، جهت استقبال از زائران ایرانی تأکید کرد .