نصر الحریری نامزد ریاست ائتلاف… احتمال رد نشست مسکو

هادی البحره و نصر الحریری

هادی البحره و نصر الحریری

پس از ادغام سه گروه از بزرگترین گروههای معارض وابسته به ارتش آزاد سوریه، برخی از گروههای معارض میانه رو سوری در درعا در جنوب این کشور، از تشکیل «ارتش اول» خبر دادند. این خبر یک هفته پس از پیدایش «جبهه شام» در حلب، و تشکیل «ارتش واحد سوری» در شهر نوی در حومه غربی درعا، و « عقاب های جنوب» در حومه شرقی این شهر، علاوه بر تشکل های میدانی در مناطق تحت نفوذ ارتش آزاد سوریه ، اعلام می شود.

رامی الدلاتی، سخنگوی ستاد ارتش آزاد سوریه به «الشرق الأوسط» گفت که این تلاشها در چارچوب «سازمان دهی صف ها و تجدید ساختار ارتش آزاد، در سایه عقب نشینی نفوذ میدانی رژیم سوریه است که به ایجاد شکاف امنیتی و اداری منجر می شود»، بعلاوه تلاش برای «منع افراطی ها از پیش روی و بستن شکاف در مناطق آزاد شده» می باشد.

الدلاتی گفت که تلاش برای اتحاد و هماهنگی مشترک « برای جلوگیری از هرج و مرج ناشی از بیرون رفتن نیروهای نظام که در حال حاضر در شمال سوریه اغلب در حال فروپاشی هستند، می باشد، علاوه بر این گامی برای اتحاد و طرحی پیش گیرانه در همه جبهه ها برای منع افراطی ها از به دست گرفتن این مناطق است».

روز گذشته در استانبول پایتخت ترکیه هجدهمین دور گفتگوهای ائتلاف ملی سوری، با جلسه اداره کل ائتلاف آغاز به کار کرد. این گفتگوها به انتخاب رئیس جدیدی برای جانشینی هادی البحره، رئیس پیشین خواهد انجامید.

در این نشست که ۳ روز به طول خواهد انجامید، درباره شرکت در نشست مسکو، که تا کنون ۵ نفر از اعضای ائتلاف به آن دعوت شده اند، تصمیم گیری خواهد شد.

منابعی از ائتلاف ملی و نیروهای معارض سوری و انقلاب سوریه به «الشرق الآوسط» گفتند که نصر الحریری، دبیر کل ائتلاف، برجسته ترین نامزد کنونی و دارای بیشترین شانس برای جانشینی هادی البحره، رئیس ائتلاف است. پیش بینی می شود که در آخرین روز جلسات اداره کل ائتلاف، انتخابات صورت پذیرد.

برخی منابع اشاره کردند که محمد قداح و یحیی مکتبی، رقیبان دیگر نصر الحریری هستند. پیش از این نام میشل کیلو، که به نظر می رسد کاندید شدن وی هنوز قطعی نشده است، نیز مطرح شده بود. ائتلاف همچنین قصد دارد نشست مسکو، که انتظار می رود در ۲۶ ماه ژانویه برگزار شود، را تحریم کند.

برخی منابع اشاره کردند که ، روند کلی به سمت تحریم نشست مسکو از سوی تمامی اعضای ائتلاف پیش می رود، آن هم به دلایل زیادی از جمله این که «طرح کامل نیست» و با توجه به هم پیمانی مسکو با نظام سوریه، زمینه این نشست بی طرفانه نخواهد بود و روند مذاکرات آینده باید بر روی زمینی برگزار شود که در بحران به وجود آمده در سوریه بی طرف باشد.