مجلس ایران- عکس از ابراهیم نوروزی خبرگزاری آسوشیتدپرس

مجلس ایران- عکس از ابراهیم نوروزی خبرگزاری آسوشیتدپرس

به گزارش خبرگزاری ها، هیئت پارلمانی اروپا با هدف از سرگیری روابط با مجلس ایران و گفت و گو با مقام های ایرانی درباره مسائل حقوق بشر به تهران رفتند.

این هیئت پارلمانی هشت نفره از پارلمان اروپا به میزبانی کاظم جلالی رییس روابط ایران در پارلمان اروپا به ایران سفر کردند و قرار است با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار کنند.

سفر شش روزه این تیم اروپایی از امروز جمعه ۲۲ آذر (۱۳ دسامبر) آغاز شده و تا چهارشنبه ۲۷ آذر (۱۸ دسامبر) ادامه خواهد داشت. و اعضای این هیئت درباره از سرگیری روابط پارلمان اروپا با مجلس ایران و مسایل مربوط به حقوق بشر در این کشور، با مقام های ایرانی گفت وگو کند.

اعضای اصلی این گروه را خانم تریا کرونبرگ از فنلاند که ریاست هیئت را هم برعهده دارد، کورنلیا ارنست از آلمان و ماریتژه شاکه از هلند تشکیل داده اند.

کاظم جلالی درباره اهمیت سفر هیت پارلمان اروپا به تهران به شرق پارسی گفت: «گروه روابط پارلمان اروپا و پارلمان تهران چندین سال است که با یکدیگر ارتباط داشته اند و سفرهای متعددی هم تاکنون صورت گرفته است. اما چند سالی بود که این سفرها به دلایل مختلف صورت نمی گرفت و به تعویق افتاده بود.»

رییس روابط ایران در پارلمان اروپا با اشاره به این نکته که با سفر هیئت پارلمانی اروپا به تهران دیدارها می تواند از سر گرفته شود گفت: «با چنین سفرهایی می توانیم شناخت دقیقی از یکدیگر پیدا کنیم. متاسفانه طی سالهای اخیر پارلمان اروپا به محلی برای افراد ضد نظام تبدیل شده و جای هیئت رسمی در پارلمان خالی بود.»

کاظم جلالی معتقد است که با این سفر آنها می توانند با واقعیت ایران آشنا شوند و با مسئولین رسمی کشور دیدار و گفت و گو داشته باشند و طبعا این سفر می تواند به تلطیف فضای سیاسی کمک کند. بی تردید آنها هم می توانند خواسته های خود را دقیقا به ما انتقال دهند.

جلالی همچنین بر این باور است که سفر این هیئت به تهران بعد از توافق ژنو سه می تواند در بحث روابط دیپلماتیک کمک جدی باشد. ما هم می توانیم خواسته های مردم و مسئولان نظام را درباره بحث هسته ای به آنها انتقال دهیم.

جلالی تشکیل این سفر را ابتکار مجلس و وزارت خارجه توصیف کرد و گفت: «من در گفت و گویی که سال گذشته با خانم گرونبرگ داشتم تاریخ این سفر را برای همین ایام مشخص کردیم که با توجه به تغییر دولت و روی کار آمدن آقای روحانی ما هم در شرایط جدیدی قرار گرفتیم که می تواند واقعیت فضای سیاسی ایران را بعد از انتخابات ریاست جمهوری برای آنها تبیین کرد.»

این هیئت اروپایی علاوه بر تهران به شهر اصفهان نیز سفر خواهند کرد.

در اواخر مهر ماه گذشته (اکتبر)، سه تن از نمایندگان سوسیالست پارلمان اروپا نیز طی یک سفر خصوصی به ایران سفر کرده بودند.

هانس اسودا رییس هیئت سوسیالیستی پارلمان اروپا که در سفر اکتبر گروه اروپایی را در تهران همراهی می کرد، هدف از سفر خود را «ذوب یخ روابط ایران با اروپا» معرفی کرده بود و گفت: «من بسیار خوشحالم که با هیئتی از پارلمان اروپا به ایران آمده ام همانطور که می دانید حزب سوسیالیست و دموکرات های اروپا دارای ۱۹۵ کرسی از پارلمان را از میان ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا را دارا است. از طرفی دیگر بعد از ۶ سال برای اولین بار هیئت پارلمانی از اتحادیه اروپا به ایران سفر کرده و مسئولان سیاسی دیدار و گفتگو کرده است.»

اسودا با اشاره به اهمیت نقش ایران در خاورمیانه، ادامه داد: ‌«اتحادیه اروپا می خواهد که صلح در منطقه ایجاد شود و روند مذاکرات میان اسراییل و فلسطین به صورت عملی و موفقیت آمیز باشد همچنین باید در جهت جلوگیری از شهرک سازی اقداماتی صورت گیرد و طرح مذکور به اجرا در آید.»

وی با تأکید بر اینکه به طور حتم اختلافات بسیاری در میان غرب و ایران در مسائل مختلف به ویژه موضوع حقوق بشر وجود دارد گفت: «البته در کشور ایران نشانه هایی از پیشرفت و رعایت حقوق بشر دیده می شود اما در مذاکرات می توانیم درباره زندانیان سیاسی، مجازات اعدام و رعایت حقوق بشر صحبت کنیم از طرفی دیگر باید موضوع آزادی رسانه ها در ایران مورد توجه قرار گرفته و از مقامات ایران تشکر کرد همچنین باید این روند را روند مثبت توسعه ای دانست و باید بگوییم که گفتگوها باید ادامه پیدا کند.»