محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران (راست) روز سه شنبه 17 ژوئن با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا دیدار کرد - عکس آژانس عکس خبری اروپا

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران (راست) روز سه شنبه ۱۷ ژوئن با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا دیدار کرد – عکس آژانس عکس خبری اروپا

نشست رسمی هیات های مذاکره کننده هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در مقر اروپایی سازمان ملل متحد به ریاست «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد تا طرفین بار دیگر تمام موضوعات مطرح شده را مرور کنند.

این گفتگوها که با هدف کاهش اختلاف‌ها و نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها برای آغاز نگارش توافق جامع هسته‌ای برگزار شدند، تا در پنج هفته باقی مانده به توافقی در خصوص برنامه هسته ای ایران دست یابند.

مایکل مان، سخنگوی اشتون، در حساب توییتر خود نوشت که تمرکز نشست عمومی صبح «بر متن توافق‌نامه احتمالی» بود و پس از پایان این نشست، کارشناسان وارد گفت‌وگو بر سر شماری از موضوعات شده‌اند.

در این مذاکرات، «وندی شرمن» نماینده آمریکا، «سایمون گس» نماینده انگلیس، «نیکولاس دوریویر» نماینده جدید فرانسه، «هانس دیتر لوکاس» نماینده آلمان، «سرگئی ریابکوف» نماینده روسیه و نیز نماینده چین حضور دارند.

روز گذشته، ظریف و ویلیام برنز قائم مقام و معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریکا با حضور اشتون نشست سه جانبه ای برگزار کردند. این سه مقام ارشد در این جلسه با هدف کاهش اختلاف‌ها میان سه طرف حاضر شدند.

وزیر امورخارجه ایران دیروز دوشنبه در گفتگو با ایرنا گفته بود: «تصمیم گرفتیم روز سه‌شنبه یک نشست عمومی با ۱+۵ داشته باشیم و یک بار دیگر موضوعات را مرور کنیم.»

وی افزود: «پس از آن نیاز به جلسات فنی و دو جانبه خواهد بود تا بببینیم مبنایی برای نوشتن متن مشترک آماده خواهد شد.»

وزیر خارجه ایران روز دوشنبه٬ پیش از آغاز گفت‌و‌گوها با کاترین اشتون٬ در فرودگاه وین گفته بود که در پنجمین دور از گفت‌و‌گوهای هسته‌ای٬ باید نگارش متن توافق جامع هسته‌ای با ۱+۵ آغاز شود.

شهر وین برای پنجمین بار میزبان گفت‌و‌گوهای ایران و گروه ۱+۵ بر سر گام پایانی توافقنامه ژنو٬ موسوم به «برنامه اقدام مشترک»٬ است.

این توافق ۳۰ دی‌ماه سال گذشته وارد مرحله اجرایی شد و آخر تیرماه مهلت شش‌ماهه آن به پایان می‌رسد.

ایران بارها گفته است که برای رسیدن به توافق نهایی تمام تلاشش را خواهد کرد و در این خصوص محمد جواد ظریف اخیرا اظهار کرد که تا یک ماه آینده می‌توان به این توافق دست یافت.

نگرانی اسراییل از توافق احتمالی

اسراییل روز دوشنبه نسبت به آینده این توافقات و نزدیکی همپیمان دیرین خود، واشنگتن، به ایران ابراز نگرانی کرد. یووال استاینیتز، وزیر امور راهبردی اسرائیل از حزب لیکود در گفتگو با خبرگزاری رویترز نسبت به همکاری ایران با نوری المالکی، سیاست‌مدار شیعه، خوش بین نبود.

استاینیتز گفت: «ما نباید منتظر باشیم شرایط ایجاد شود. از آن جایی که ایالات متحده و ایران از دولت نخست وزیر مالکی پشتیبانی می کنند، موضع آمریکا در قبال ایران و برنامه هسته آن نرم می شود که برای صلح جهاین خطرناک است.»