تیم کارشناسان هسته ای ایران، وین را ترک کرد

تیم کارشناسان هسته ای ایران، وین را ترک کرد

در پی تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران گفت و گوی های ایران و ۱+۵ وارد مرحله دیگری از فضای بعد از مذاکرات ژنو ۳ شد.

وزارت دارایی آمریکا شب گذشته نوزده فرد و شرکت ایرانی و نیز شرکت های خارجی مرتبط با ایران را به فهرست افراد و شرکت های تحت تحریم اضافه کرد.

این اقدام در حالی صورت گرفت که در مذاکرات ژنو ۳، طرفهای مذاکره کننده توافقنامه ای را امضا کردند که بر اساس آن آمریکا و دیگر اعضا به مدت شش ماه حق تحریمهای جدیدی علیه ایران را ندارد.

بر اساس بیانیه وزارت دارایی آمریکا، شرکت‌های عیوض تکنیک، مارو صنعت، نگین پرتو خاور، صنایع هوایی قدس و سازمان صنایع هوایی ایران تحریم شده‌اند.

شرکت مید اویل آسیا، شرکت سنگا تانکر که در سنگاپور به ثبت رسیده‌اند و شرکت فرلاند که گفته شده است در انتقال تانکر به تانکر نفت ایران فعالیت داشته است نیز تحریم شده‌اند.

در پی اتخاذ این تصمیم گفتگوهای کارشناسی ایران و ۱+۵ که در وین پایتخت اتریش جریان داشت از دیشب متوقف شد.
سید عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در واکنش به اقدام دولت آمریکا مبنی بر افزودن اسامی افراد و شرکت های جدیدی به فهرست تحریم ها علیه ایران، از این اقدام به شدت انتقاد کرد و به ایرنا گفت: “این اقدام خلاف روح توافقنامه ژنو است.”

عراقچی اظهار داشت که “در حال ارزیابی شرایط موجود هستیم”.

این اقدام وزارت دارایی آمریکا در حالی صورت گرفت که چندی پیش کمیته بانکی سنای آمریکا اعمال تحریمهای شدیدتر علیه ایران را متوقف کرده بود. از سوی دیگر نیز جان کری اعلام کرده بود اکنون وقت تحریمهای جدید علیه ایران نیست.

با این حال لازم به ذکر است که افزودن افراد و شرکت های جدید توسط دولت آمریکا در راستای اعمال تحریم های از پیش اعلام شده می باشد و از نظر حقوقی اعمال تحریم جدید تلقی نمی شود.

قرار بر این بود که در جلسات وین، تیم‌های کارشناسی ایران و ۱+۵ بر سر جزئیات و نکات فنی توافق‌نامه ژنو مذاکره کنند تا به گفته عباس عراقچی، سرپرست مذاکرات هسته‌ای ایران، “مکانیزم اقداماتی که هر دو طرف باید انجام دهند” مشخص شود.

در مذاکرات وین، تعدادی از مدیران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به عنوان ناظر شرکت داشتند.

از سوی دیگر عباس عراقچی اقدام آمریکا در “اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران راخلاف روح” توافقنامه ژنو دانست”. این در حالی است که در روزهای گذشته و در سفر وزیر امورخارجه روسیه به ایران، حسن روحانی نسبت به تفسیرهای غلط و نادرست غرب از توافق نامه ژنو هشدار داده بود.

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص تحریم های جدید آمریکا اظهار داشت: متاسفانه شاهد یک سر در گمی جدی در رویکرد، تصمیمات و اظهارات مقامات آمریکایی هستیم و در حالی که مقامات دولت آمریکا به ظاهر در حال توجیه بخشهای قانونگذاری ایالات متحده برای خودداری از تصویب تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران و در چارچوب پیشبرد طرح اقدام مشترک جمهوری اسلامی ایران و گروه ١+۵ هستند، ازسوی دیگر در اقدامی سوال برانگیز وزارت های خزانه داری و خارجه آمریکا در اقدامی غیر سازنده و در مسیر رویکردهای قبلی که بارها از سوی مقامات بلندپایه آمریکا ناموفق بودن آن به صراحت مورد تاکید قرار گرفته است، مجددا به این اقدام تکراری و بی فایده مبادرت کرده و مجموعه هایی از ایران و چند شرکت خارجی را در فهرست تحریم ها قرار داد ه اند.

افخم با اشاره به اینکه گروهی در داخل و خارج از دولت آمریکا تلاش دارند توافق ژنو را از بین ببرند گفت: این افراد با درک ناقص و بدفهمی خیال می کنند که تحریم ها و نرسیدن به تفاهم، راه حل نهایی است.

این اقدام آمریکا می تواند فضای توافقنامه ژنو را در هاله ای از ابهام فرو برد. اکنون انتظار می رود جناح محافظه کار به عنوان رقیب دولت حسن روحانی از این فرصت حداکثر بهره را ببرد تا گفته رهبر ایران را که گفته بود “من به آمریکا خوشبین نیستم” را توجیه تقابل با اقدامات دیپلماتیک دولت قرار دهد.