موضوع “تضعیف سپاه پاسداران” به دغدغه مشترک فرماندهان سپاه تبدیل شده است. موضع گیری های حسن روحانی رئیس جمهور ایران درباره دخالت سپاهیان در حیطه اختیارات دولت مورد انتقاد شدید سپاه قرار گرفت. دو روز بعد از انتقاد محمد علی جعفری فرمانده سپاه و قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس از دولت، محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روز پنجشنبه (۶ ژوئیه) گفت “هدف دشمن تضعیف روحیه جهاد و انقلابی گری است”. سرلشگر رحیم صفوی دستیار رهبر ایران در امور نظامی هم در اظهاراتی تاکید کرد “نیروی قدس اهرم قدرت سیاست خارجی ما در خاورمیانه است.”

باقری در سخنانی با حضور جمعی از فرماندهان و مسئولین سپاه پاسداران در استان خراسان خواستار “حفظ نظام از (حجاب های تحریف) شد”. می توان گفت این اظهارات، پاسخ تلویحی سپاه به انتقادهای بی سابقه روحانی از این نهاد است. دو هفته پیش، روحانی در دیدار با فعالان اقتصادی سپاه را به دخالت در حوزه اقتصادی و سیاسی و رسانه ای متهم کرده و گفت سپاه “دولت با تفنگ است.”

اظهارات روحانی یک هفته بعد از تصویب طرح “مقابله با اقدامات بی ثبات کننده ایران در خاورمیانه” در کنگره آمریکا مطرح شده است. این طرح تحریم های گسترده ای علیه سپاه “قدس” و برنامه موشک های بالستیک ایران در نظر گرفته است.

باقری ضمن تاکید بر “لزوم درک شرایط حساس و خطیر کنونی” گفت “جبهه دشمن، اهداف و راهبردهای پلید خود در تضعیف روح جهاد و انقلابی گری را با ترفندها و حیله گری های گوناگون دنبال می کنند.”

مسعود جزایری سخنگوی نیروهای مسلح دو روز پیش خاطر نشان کرد “هرگونه موضع گیری علیه ولایت فقیه و سپاه خواسته بیگانگان است.”

در راستای واکنش های تند فرماندهان سپاه به انتقادهای روحانی؛ سرلشکر رحیم صفوی دستیار رهبر در امور نظامی و فرمانده اسبق سپاه ضمن تاکید بر اینکه “سپاه حافظ انقلاب و سپر دفاع از کشور و از ارکان قدرت ما در برابر تهدیدات است” گفت “تضعیف سپاه، تضعیف کشور ، سیاست خارجی و اقتصاد است.”

صفوی در ادامه حمایت از رویکردهای سپاه افزود “نیروی قدس اهرم قدرت سیاست خارجی ما در خاورمیانه است.” او با اشاره واضح به سخنان روحانی یادآور شد “اگر آمریکا و اسرائیل سپاه را تضعیف کنند طبیعی است اما اگر کسانی در داخل کسانی با تهمت و دروغ سپاه را تضعیف کنند غیر عقلانی است.” نیروهای سپاه “قدس” رهبری ائتلاف گردان های مسلح هوادار ایران در سوریه را در شش سال گذشته بر عهده داشته است. این ائتلاف یکی از برجسته ترین هم پیمانان نیروهای نظامی حکومت سوریه به شمار می رود. تهران ارسال این نیروها را بنا بر درخواست رسمی دمشق توجیه می کند و اسم این نیروها را “مستشار” گذاشته است.
دخالت در سیاست خارجی یکی از اتهامات وارده به سپاه پاسداران است، البته وزارت خارجه و سپاه چنین اتهاماتی را رد می کنند. در این راستا، محمد علی جعفری فرمانده سپاه در اواخر ژانویه گفت “سپاه با سیاست خارجی مورد تایید رهبری مشکلی ندارد.” او افزود “ما در سیاست خارجی که مورد تایید رهبری و مردم است مشکلی نداریم.”

در ماه ژوئن پارسال، نشریه سیاسی “رمز عبور” به نقل از جواد منصوری اولین فرمانده سپاه ایران گفت “سفیران و کادر دیپلماتیک ایران در سفارتخانه های کشورهای عربی توسط سپاه پاسداران تعیین می شوند.” او در این مصاحبه گفته بود عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه ایران عضو سپاه قدس است و از طرف “سپاه” مامور به وزارت خارجه شده. منصوری همچنین در آن زمان افزود سفیران ایران در عراق و سوریه و لبنان اعضای نیروی “قدس” هستند. کمی بعد از این اظهارات؛ خبرگزاری های ایران به نقل از یک منبع آگاه در وزارت خارجه به تکذیب این اطلاعات و ارتباط وزارت خارجه با نهاد سپاه پاسداران پرداختند.

اما، با وجود تکذیب وزارت خارجه ایران، سردار ایرج مسجدی که از اواخر ماه آوریل به جای حسن دانایی فر به عنوان سفیر ایران در عراق آغاز به فعالیت کرده مشاور عالی فرمانده سپاه “قدس” بوده است. در ضمن، خود حسن دانایی فر هم عضو سپاه “قدس” بود.

در ماه ژوئن ۲۰۱۴ حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه گفت “قدرت سپاه پشتوانه سیاست خارجی ایران است.” او افزود “مجموعه توانمندی های سپاه، فرصتی را در اختیار دستگاه سیاست خارجی برای نقش آفرینی در تحولات منطقه ای فراهم می کند.” او در گفت و گو با روزنامه “جام جم” یادآور شد “وقتی فضایی ایجاد می شود که حل معادلات امنیتی و تحولات سیاسی در منطقه متکی بر قدرت جمهوری اسلامی می شود، یعنی ما قدرت چانه زنی، نفوذ سیاسی، مقاومت دیپلماتیک و قدرت ایستادگی مردان در عرصه سیاست خارجی را فراهم می کنیم.”

او تاکید کرد سپاه پاسدان علاقمند است “دستاوردهای” خود در حوزه امنیت منطقه و جهان را در اختیار دولت قرار دهد.

چند روز پیش، غلامحسین غیب پرور رئیس سازمان بسیج وابسته به سپاه گفت “حمله روحانی به سپاه” تعجب برانگیز است. او روحانی را متهم کرد که با الفاظ توهین آمیز در صدد تضعیف سپاه است. مقصود او اظهارات روحانی در توصیف سپاه است. روحانی گفته بود سپاه “دولت با تفنگ است”.

در این راستا، غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی ضمن تلاش برای کاهش فضای تنش بین دو طرف به انتقاد از اظهارات حسن روحانی رئیس جمهوری پرداخت. کرباسچی گفت وقتی رئیس جمهور یک حرف نیشدار و تندی می زنند و ما آن را در رسانه ها تقویت می کنیم آقای رئیس جمهور هم تشویق می شود تا باز چنین حرف هایی را ادامه دهد.

اظهارات کرباسچی در مراسم اجلاس افتتاحیه ستاد حسن روحانی در اصفهان در اواخر آوریل جنجال برانگیز شد.او با انتقاد از نقش آفرینی سپاه در سوریه گفته بود “نیازی نبود که ایران برای بازگشت آرامش به سوریه وارد جنگ شود.” وی افزود “ما هم دلمان می خواهد در سوریه و عراق و یمن صلح برقرار شود و متحدان ایران در این مناطق تقویت شوند. اما آیا این کار فقط با پول دادن و اسلحه خریدن و کشتن و زدن حاصل می شود؟”

دادگستری به دلیل همین اظهارات بود که علیه کرباسچی اعلام جرم کرد و صحبت های ی را “توهین به کشته شدگان ایران در سوریه” خواند.

خبرگزاری اصلاح طلب “ایلنا” به نقل از کرباسچی گفت “در زمان انتخابات ممکن است که این حرف ها تقویت کننده و تاثیر گذار باشد اما فکر می کنم این تعبیراتی که به کار برده می شود و ما هم گاهی خوشمان می آید و درباره شخصیت ها و قوا و نهادهای دیگر است نه به نفع دولت است و نه به نفع حکومت و مردم.”