شورای امنیت سازمان ملل متحد - عکس از گتی ایمجز

شورای امنیت سازمان ملل متحد – عکس از گتی ایمجز

ﺷﻮﺭﺍﯼ ﺍﻣﻨﻴﺖ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ به علت مخالفت بعضی کشورهای عضو ﺣﺎﺿﺮ نشد گزارشی را بپذیرد که بر اساس آن ایران ﺑﻪ ﻧﻘﺾ ﺗﺤﺮﯾﻢﻫﺎﯼ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ به علت آزمایش شماری موشک های بالیستیک متهم شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺧﺒﺮﮔﺰﺍﺭیها٬ گری کینلان، سفیر استرالیا در سازمان ملل که ریاست ﮐﻤﻴﺘﻪ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﺑﺮ ﺗﺤﺮﯾﻢﻫﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺭد، روز دوشنبه گفت که اعضای کمیته متفق القول بودند که ایران تحریم های سازمان ملل را نقض کرده است.

از جمله مواردی که آقای کینلان به آن اشاره کرد، آزمایش موشک های شهاب یک و سه در جریان یک رزمایش (مانور نظامی) بود که در تابستان سال گذشته انجام شده بود.

در گزارش ماه مه کارشناسان این کمیته به اعضای آن آمده است: “این (آزمایش ها) شامل پرتاب موشک شهاب ۱و ۳، زلزال، فاتح ۱۰ و تندر و نیز یک موشک بالستیک ضد کشتی به نام خلیج فارس است.”

در همین حال گزارش این کمیته به علت مخالفت بعضی کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل پذیرفته نشد.

کینلان ­ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩﻥ از این کشورها نشد اما ﺩﯾﭙﻠﻤﺎﺕﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ علت ﻣﺤﺮﻣﺎﻧﻪ ﺑﻮﺩﻥ ﮔﻔﺘﮕﻮﻫﺎ٬ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺍﻓﺸﺎﯼ ﻧﺎﻡ ﺧﻮﺩ ﻧﺸﺪﻧﺪ٬ از روسیه به عنوان ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺍﺻﻠﯽ ﺍﯾﻦ ﮔﺰﺍﺭﺵ نام بردند و اعلام کردند چین از نظر روسیه حمایت کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات های سازمان ملل نوشت که روسیه و چین با این استدلال که هنوز دولت حسن روحانی رییس جمهور منتخب ایران مستقر نشده است و سیاست های دولت جدید ایران در این زمینه مشخص نشده است، جلوی مصوبه محکومیت ایران در شورای امنیت را گرفته اند.

رویترز هم نوشته است که نماینده روسیه در کمیته تحریم های ایران در مخالفت با موضع برخی کشورهای غربی حامی تشدید فشار بر ایران گفته است که شواهد این کشورها در مغایرت آزمایش های موشکی ایران با تحریم های شورای امنیت ، کافی نبوده و باید از موضعگیری شتابزده در این مورد اجتناب کرد.

نماینده چین هم گفته است کشورش مخالف وارد آوردن فشار بیشتر و تحریم جدید علیه ایران است.

سفیر استرالیا در سازمان ملل از سوی دیگر ﺍﻓﺰﻭﺩ ﮐﻤﻴﺘﻪ ﺗﺤﺮﯾﻢﻫﺎ ­ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻤﺎﻡ ۱۵ عضو ﺷﻮﺭﺍ­ی امنیت، ۱۲ ﺁﻭﺭﯾﻞ ﺑﺎ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﻧﺎﻣﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﻅﺮﻑ ۱۵ ﺭﻭﺯ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺍﻅﻬﺎﺭﻧﻈﺮ ﮐﻨﺪ٬ ﺍﻣﺎ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﭘﺎﺳﺨﯽ ﻧﺪﺍﺩ ﻭ “ﮐﻤﻴﺘﻪ در صدد ﭘﻴﮕﻴﺮﯼﻫﺎﯼ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﺳﺖ.”

آقای کینلان همچنین روز دوشنبه گفت که ایران در موارد دیگری هم تحریم های سازمان ملل را نقض کرده است.

او از جمله به محموله سلاح یک کشتی عازم یمن اشاره کرد که به گفته مقام های یمنی از ایران آمده بود و بنا بود که به دست شورشیان یمن برسد.

سفیر استرالیا در سازمان ملل همچنین ایران را متهم کرد که با کمک افرادی در سراسر دنیا سعی می کرده که اسباب و وسایلی را بخرد که کاربرد دو گانه دارند و می توانند در برنامه هسته ای ایران یا برنامه موشکی این کشور مورد استفاده قرار بگیرند.

به گزارش ایسنا، در این میان ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﻩ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ ﺍﺯ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﺍﻣﻨﻴﺖ ﻭ ﮐﻤﻴﺘﻪ ﺗﺤﺮﯾﻢ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺗﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭﺯﻣﻴﻨﻪ ﺩﻭﺭ ﺯﺩﻥ ﺗﺤﺮﯾﻢﻫﺎ ﮐﺎﺭﯼ ﺑﮑﻨﻨﺪ.

ﺭﺯﻣﺮﯼ ﺩﯼﮐﺎﺭﻟﻮ٬ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻣﺘﻬﻢ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻪ “ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﯼ ﺗﺮﻭﺭﯾﺴﺘﯽ٬ ﺣﺰﺏ ﺍﻟﻠﻪ ﻟﺒﻨﺎﻥ ﻭ ﺩﻭﻟﺖ ﺳﻮﺭﯾﻪ” ﺳﻼﺡ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﻣﯽﮐﻨﺪ.

ﺧﺎﻧﻢ ﺩﯼﮐﺎﺭﻟﻮ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﯼ ﺍﺯ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﺳﻼﺡ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.