پرچم سازمان ملل متحد

پرچم سازمان ملل متحد

لندن – الشرق الاوسط: گزارشگر ارشد مسایل حقوق بشر در سازمان ملل اعلام کرد که طی چند هفته گذشته، بر اثر وقوع موارد جدیدی از نقض حقوق بشر، بر فهرست جنایتکاران جنگی مظنون در هر دو طرف جنگ داخلی سوریه افزوده شده است. پائولو بنیرو به شورای حقوق بشر گفت که تحقیق سازمان ملل در زمینه نقض حقوق بشر، روی یگان های نظامی ودستگاه های امنیتی و نیز گروه های مسلح مخالف رژیم دست گذاشته است.

تاکنون چهار فهرست محرمانه در باره مظنونان هر دو طرف درگیری تهیه شده است. بر اساس گزارش رویترز، بنیرو که اهل برزیل است، ریاست گروه تحقیق را به عهده دارد. وی در این باره اعلام کرد: «فهرست جنایتکاران شامل نام کسانی است که از نظر جنایی مسوول گروگانگیری، شکنجه واعدام هستند.

این فهرست همچنین نام روسای شعبه های امنیتی و اماکن بازداشت را که بازداشت شدگان در آنها شکنجه می شوند، نام فرماندهان نظامی که غیر نظامیان را هدف قرار می دهند،نام فرودگاه هایی که از آن جا برنامه های حملات هوایی با بشکه های انفجاری، برنامه ریزی یا اجرا می شود و نیز نام گروه های مسلحی که در یورش علیه غیر نظامیان و آواره کردن آنان دست دارند، را در بر می گیرد..»

کمیته تحقیق وابسته به سازمان ملل در گزارش جدید خود اعلام کرد که در دوره میان ۲۰ ژانویه تا دهم مارس، شاهد افزایش جنگ بین گروه های مسلح در استان های شمالی و شمال شرقی سوریه و حمله به پایگاه های اسلامگرایان بوده ایم.

در گزارش این کمیته آمده است: «نیروهای دولت سوریه، بشکه های انفجاری در حلب و دیگر شهرها فرو ریخته است که زیان های بسیاری به غیر نظامیان وارد کرده، آن هم در مناطقی که هیچ هدف نظامی آشکاری ندارد. این نیروها، بازداشت شدگان را هم به شدت شکنجه کرده اند.»

در همین حال، جنگجویان مخالف دولت که برای سرنگونی بشار اسد رییس جمهور سوریه فعالیت می کنند از خودروهای بمب گذاری شده استفاده کرده اند و با نقض قوانین بین المللی دست به عملیات انتحاری در مناطق غیر نظامی زده اند. کمیته یاد شده افزوده است که جنگجویان گروه دولت اسلامی عراق وشام (داعش) که از القاعده منشعب شده است، طی روزهای قبل از حمله گروه های مسلح دیگر همچون جبهه اسلامی به آنها، شماری از بازداشت شدگان، از جمله غیرنظامیان و سربازان اسیر در حلب و ادلب و رقه را اعدام کرده اند.

دولت اسلامی عراق وشام از یک بیمارستان کودکان در حلب به عنوان مقر فرماندهی و مکان بازداشت استفاده کرده است. بعدها جنگجویانی از گروهی دیگر، “میدان اعدام” را در نزدیکی بیمارستان یافتند. این کمیته اعلام کرد «جنگجویان دولت اسلامی عراق و شام در ساعت ها و روزهای پیش از حمله، دست به اعدام های گروهی بازداشت شدگان زده و جنایت های جنگی مرتکب شده اند. تحقیق درباره شمار مقتولان و ادعاهای مربوط به گورهای دسته جمعی بعد از عملیات اعدام، هنوز ادامه دارد.»

گروه تحقیق سازمان ملل شامل بیش از ۲۰ گزارشگر است و در سپتامبر ۲۰۱۱ چند ماه پس از آغاز قیام مردم سوریه، که اکنون وارد سال چهارمش شده، تشکیل شد. این گروه، خانم کارلا دیل پونتی، دادستان سابق سازمان ملل در امور جنایت های جنگی را در بر می گیرد. گروه یادشده، بارها از شورای امنیت خواسته است تا پرونده سوریه را به دادگاه جنایی بین المللی ارجاع دهد. روز سه شنبه بریتانیا، اتحادیه اروپا، فرانسه و سوییس با این درخواست موافقت کردند.

فیصل خباز الحموی سفیر سوریه در شورای حقوق بشر سازمان ملل، درخواست کرده که سخنانی در محکومیت این کمیته ایراد کند. او گفت که انگیزه های سیاسی در ورای ارجاع پرونده سوریه به دادگاه جنایی بین المللی است اقدامی غیر قانونی خواهد بود زیرا سازوکارهای قضایی ملی در سوریه وجود دارد.