آغاز موج تغییر فرمانداران و آماده‌سازی برای انتخابات داخلی

آنکارا: سعید عبدالرزاق

خلوصی آکار، وزیر ارتش ترکیه اعلام کرد: «تاکنون حدود ۱۵ هزار نفر از ارتش این کشور، از جمله افسران ارشد ارتش اخراج شدند. این اقدام در چارچوب دستورات مقامات کشور برای شناسایی نظامیانی است که با فتح الله گولن در ارتباط بوده‌اند. مقامات ترکیه گولن و طرفدارانش را مسئول کودتای نافرجام ۱۵ جولای می‌دانند».
به گزارش الشرق الاوسط، آکار در ادامه افزود: «پس از کودتای نافرجام با به کارگیری همه ابزارهای موجود، سعی در پاکسازی ارتش از افراد گولن هستیم و تاکنون ۱۵ هزار و ۱۵۳ نظامی اخراج شده‌اند که ۱۵۰ نفر از آنان ژنرال و سپهبد هستند».
این اقدام ترکیه با انتقادات گسترده‌ای از سوی گروه‌های مخالف ترکیه و متحدان غربی ترکیه مواجه شده است، چرا که معتقدند اردوغان از کودتا به عنوان وسیله‌ای برای از بین بردن مخالفان خود استفاده کرده است، این در حالی است که دولت ترکیه این اقدام را برای مقابله با خطراتی شبیه کودتای قبلی ضروری می‌داند.
آکار که در زمان وقوع کودتا رئیس ستاد ارتش بود، روز شنبه اظهار کرد: «ما آماده انجام تمامی موارد لازم در صورت بروز ادله و اطلاعات جدید در خصوص وقوع کودتا هستیم».
روزنامه رسمی دولت ترکیه روز گذشته از دستور جدید ریاست جمهوری در خصوص تغییر ۳۹ فرماندار از بین ۸۱ فرماندار شهرستان‌های ترکیه خبر داد. بر اساس دستور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه ۲۱ فرماندار جدید تعیین و ۱۸ فرماندار دیگر جابجا شدند. این تغییرات در ۱۳ شهرستان بزرگ کشور انجام شد.
این تغییرات در چارچوب آمادگی حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان برای انتخابات شورای شهر ترکیه است که اواخر مارس ۲۰۱۹ برگزار خواهد شد.
به گزارش روزنامه رسمی ترکیه در دستور صادر شده از سوی کمیسیون عالی انتخابات ترکیه آمده است: «نامزدان انتخابات شورای شهر که شاغل در بخش عمومی، ارتش و یا دادگستری هستند باید از اول دسامبر از پست خود استعفا دهند».
اردوغان در نشست رهبران حزب عدالت و توسعه از همه نمایندگان حزب خواست ضمن بکارگیری همه تلاش‌های خود برای انتخابات گفت: «عضویت در پارلمان و موقعیت‌های حزبی برای تظاهر نیست و ما همیشه سعی در تجدید درون حزب هستیم، در حزب ما جایی برای افراد شکست خورده وجود ندارد».