گزارش الشرق الاوسط از آغاز سال تحصیلی در کشورهای عربی؛

از آمادگی مدارس کشورهای خلیجی تا تحصیل فلسطینی ها در هوای آزاد

درهای مدارس سعودی به روی ۶ میلیون دانش آموز باز شد
مدارس پادشاهی سعودی از دیروز با استقبال از ۶ میلیون دانش آموز، جانی تازه به خود گرفت.  خانواده‌های داشن آموزان به خصوص در دروه‌های مهد کودک، آمادگی و ابتدایی به دستور وزارت خدمات مدنی، فرزندان را به مدت دو ساعت در راستای طرحی تحت عنوان «اولویت با خانواده است» همراهی کردند. همچنین تعدادی از مسئولین حکومتی نیز دانش آموزان را در روز اول سال تحصیلی همراهی کردند و دکتر احمد عیسی وزیر آموزش به نوبه خود از همگی آنها تشکر کرد.

در ریاض ۲۱ مدرسه جدید احداث شد و تعداد مدارس آن به ۴٫۷۰۰ رسید.همه مدارس

مدرسه ای در ریاض

ملزم به تشکیل کمیته‌های تغذیه شده تا مواد غذایی کافی در اختیار دانش آموزان قرار گیرد. چنانکه اخیرا دستوراتی به سازمان حمل و نقل در خصوص اهمیت زمانی جابجایی دانش آموزان صادر شده است. همچنین بر اهمیت مراقبت‌های احتیاطی از آنان برای جلوگیری از وقوع هر گونه مشکلی در حال جابجایی تاکید شده است.

*ساعات کاری انعطاف پذیر برای اولیا در امارات
در راستای تشویق و پشتیبانی از دانش آموزان، حکومت امارات متحده عربی طرحی تحت عنوان «مشارکت مثبت» راه اندازی کرد که طی آن ساعات کاری انعطاف پذیر در اختیار والدین قرار می‌گیرد تا فرزندان خود را در روز اول سال تحصیلی همراهی کنند.
شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نخست وزیر امارات و حاکم دبی و همچنین شیخ محمد بن زیدان آل نهبان ولیعهد ابوظبی در پیام هایی سال خوبی را بری دانش آموزان آرزو کرده و بر اهمیت تحصیل در آینده کشور تاکید کردند.
۱٫۱ میلیون دانش آموز راهی مدارس امارات شدند و تمام امکانات لازم برای شروع یک سال تحصیلی خوب و نمونه در ۶۱۶ مدرسه در سطح امارات مهیا شد.
*هزینه‌های مدارس اردن به ۳۵ میلیون دلار رسید
دیروز حدود ۲ میلیون دانش آموز راهی مدارس اردن شدند که از بین آنها ۲۰۰ هزار نفر متعلق به سال اول دوره ابتدایی بودند.
عزمی وزیر آموزش پرورش اردن در بازدیدی سرزده برخی مدارس اردن را وارسی کرد تا از فرایند آموزشی و مجهز بودن آنها اطمینان حاصل کند. همچنین این وزارت گروه‌هایی برای بازرسی مدارس تشکیل داد تا از مهیابودن محیط آموزشی مناسب برای دانش آموزان اطمینان حاصل کرده و در صورت وجود مشکلات در رفع آنها اقدام کنند.
علاوه بر این در سال تحصیلی جدید تعدادی مدرسه و مهدکودک جدید احداث شده است. تمام جوانب احتیاطی برای مشکلات احتمالی که ممکن است در ابتدای سال تحصلی به وجود می آید در نظر گرفته شده و اتاق‌هایی مجهز برای دانش آموزان پناهنده سوریه‌ای نیز که تعداد آنها به ۱۳۰ هزار نفر می‌رسد در نظر گرفته شده است.
*فلسطین؛ گذراندن سال تحصیلی در مدارس مقاومت
حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز فلسظینی در سال تحصیلی جدید راهی مدارس شدند. بر خلاف دیگر کشورها مدارسی در فلسطین دایر است که نه دولتی هستند و نه غیرانتفاعی بلکه مدارس تخریب شده یا نیمه تخریب در مناطقی است که اسرائیل سعی در اشغال آنها دارد که دانش آموزان سال تحصیلی را در آنها می‌گذرانند و راه‌های کوهستانی بلندی را برای رسیدن به آنها طی می‌کنند.
قبل از سال تحصیلی جدید یکی از مدارس در جنوب الخلیل توسط اسرائیل به بهانه غیرقانونی بودن منهدم شد ولی دانش آموزان و معلمان مقاومت کرده و در زیر تابش نور آفتاب در آن به تحصیل علم مشغولند.
رامی الحمد لله نخست وزیر فلسطین در این باره گفت که حکومتش علیرغم دستوراتی در خصوص توقف کار و تخریب همچنان به بازسازی این مدارس ادامه می‌دهد و تا به اکنون تعداد ۱۱ مدرسه از این نوع ساخته شده است.
*مدارس سوریه درهای خود را می‌گشایند.. ادلبی‌ها همچنان منتظرند

کودکان سوری در مدرسه سازمان آنروا در دمشق

در روزی که حکومت سوریه موانع را از میدان باب توما در دمشق قدیم که تعداد زیادی مدرسه در آن قرار دارد، به نشانه پایان جنگ و بازگشت امنیت برداشت، و بازارها مملؤ از کسانی بود که برای شروع سال تحصیلی خود را آماده می‌کردند، ۵ انفجار فرودگاه نظامی مزه را لرزاند.
بعد از گذشت چند ساعت دانش آموزان ساکن در مناطق تحت سیطره نظام، سال تحصیلی خود را شروع کردند. در حالی که مدارس ادلب و اطراف حلب و غرب حمات از ترس حمله نظام درهای خود را بسته‌اند.
علاوه بر آن حکومت سوریه، دستوراتی در خصوص یکسان سازی لباس مدارس در این وضعیت بغرنج اقتصادی داده است و این نیز مزید بر علت شده است. همچنین ۲ میلیون دانش آموز در داخل کشور و ۷۰۰ هزار دانش آموز پناهنده به خاطر تبعات جنگ از رفتن به مدرسه محروم شدند.
*گرانی دانش آموزان را از مدارس غیر انتفاعی در لبنان فراری داد
گرانی کتاب‌ها در لبنان باعث اعتراض اولیای دانش آموزان شده است. این در حالی است که اخبار حاکی از آن است که قیمت کتاب‌ها امسال کاهش ۱۰ درصدی داشته است. همچنین ملزم بودن به خرید لباس فرم و مستلزمات دیگر  در کنار هزینه های تحصیلی، سال تحصیلی گرانی را برای خانواده‌های لبنانی رقم زده و آنان را دچار نگرانی کرده است.
تمامی اولیای دانش آموزان خواستار تعدیل قانون شماره ۵۱۵ مصوبه سال ۱۹۹۶ –در خصوص تعیین قسط مدارس- شده اند.
از سوی دیگر به دلیل گرانی هزینه مدارس خصوصی، خیلی از مدارس دولتی لبنان با استقبال گسترده‌ای از جانب شهروندان لبنانی مواجه شده‌اند.
*علیرغم کمبود مدارس در عراق.. دانش آموزان منتظر بازگشایی هستند
فصل دانشگاهی در عراق شروع شده اما فصل مدارس در ۳۰ سبتامبر شروع می‌شود و این روزهای دوره دوم امتحانات تجدیدی‌ها در مدارس در حال برگزاری است.
عراق سالیان درازی است که با مشکل کمبود مدارس مواجه است به طوری که آمار نشان می‌دهد که این کشور چیزی حدود ۵۰۰۰ مدرسه نیاز دارد. این در حالی که است که خیلی از مدارس این کشور نیز وضعیت نابسامانی دارند.
وزارت آموزش و پرورش عراق در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۰۰ مدرسه را به بهانه بازسازی تخریب کرد ولی تاکنون خبری از ساختن آنها نشده است. همه این عوامل دست به دست هم داده تا اولیا روی به مدارس خصوصی بیاورند و زیر بار هزینه‌های گزاف آنها بروند.
*افزایش هزینه‌های تحصیل؛ کابوس خانواده‌های مصری
شروع سال تحصیلی جدید امسال در مصر توأم با افزایش قیمت لوازم التحریر بوده است. این در حالی است که هزینه‌های تحصیل در مدارس خصوصی نیز  که خیلی‌ها به خاطر سطح پایین آموزش مدارس دولتی به آن روی می‌آورند، افزایش چشمگیری داشته است. این امر ناشی از ملزم نبودن این مدارس به دستورات وزارت آموزش مصر است.
در عین حال به خاطر افزایش قیمت بنزین، خیلی از مدارس هزینه‌های سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان را نیز افزایش داده‌اند.
*باران و سیل رو در روی سال تحصیلی در سودان
یک ماه از اعلام مقامات عالی آموزش سودان مبنی بر آمادگی کامل مدارس برای استقبال از سال تحصیلی جدید نگذشته بود که باران و سیل تمام معادله‌های آنان را به هم ریخت.
باران و سیل‌های اخیر در سودان منجر به تخریب خیلی از مدارس شده و باعث تعطیلی آن‌ها از ۱۵ تا ۲۹ آگوست گذشته شد.
علاوه بر این مشکلات، سطح آموزش در مدارس دولتی خیلی پایین بوده و باعث شده است که حدود ۶۰ درصد از دانش آموزان به مدارس خصوصی پناه ببرند.
*وبا وضعیت مدارس الجزایر را به هم ریخته است
علیرغم اعلام وزارت بهداشت الجزایر مبنی بر اینکه با پیگیری روزانه این بیماری -که از اوایل آگوست منتشر شد- طی ۷۲ ساعت اخیر هیچگونه گزارشی مبنی بر ابتلا به این بیماری عنوان نشده است ولی خیلی‌ها پیگیری‌های حکومت در این خصوص را زیر سوال برده‌اند؛ چرا که وبا در ۵ شهر این کشور شایع شده است.
به همین خاطر وزارت آموزش و پرورش این کشور، شروع سال تحصیلی در شهرهای درگیر این بیماری را تا کنترل کامل اوضاع به تاخیر انداخته است. همچنین بعضی از اولیا تهدید به عدم فرستادن فرزندان خود به مدرسه کرده‌اند، اما این وزارت تاکید کرده که دستور نظافت تمام مدارس و خالی کردن راه آب‌ها و رستوران‌ها و سلامت معلمان را داده است.