در ادامه جنگ میان گروهک‌های معارض و «هیئت تحریر شام» که «فتح الشام» را دربردارد، انفجارهایی حاشیه جنوبی ادلب را لرزاند.
به گزارش «الشرق الاوسط»، مرکز دیده‌بان حقوق بشر روز گذشته عنوان کرد صبح روز جمعه انفجارهایی بخش جنوبی حاشیه حلب را لرزاند که در پی حملات هواپیماهایی جنگی به شهر التمانعه و اطراف شهر خان شینو بود و منجر به زخمی شدن تعدادی از شهروندان شد.
این انفجارها چند روز بعد از انفجارهای شب یکشنبه بود که توسط هواپیماهای جنگی به دو شهر مرعند و الزعینیه در حاشیه غربی شهر ادلب بود و بر اساس گزارش مرکز دیده‌بان حقوق بشر پایگاه‌های سابق گروهک‌ها را در این منطقه نشانه گرفته که منجر به کشته شدن تعدادی شد.
حمله‌های اول در واقع اولین حمله‌ها به ادلب بعد از توافق بر منطقه عاری از سلاح بود که در ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) گذشته ضمن توافقنامه سوچی بر آن توافق شد. حمله‌های روز گذشته دومین حمله به حاشیه غربی حلب بعد از این توافقنامه بعد از حمله هوایی به آن در ۲۵ نوامبر (۲۶ آبان) گذشته بود.
گفتنی است «هیئت تحریر شام» روز جمعه مهم‌ترین قرارگاه‌های جنبش «نورالدین الزنکی» در حاشیه غربی حلب را تحت کنترل خود درآورد که شهر «عنجاره» است و با توافق اهالی آن صورت گرفت اما جنبش «الزنکی» همچنان در خصوص این موضوع سخنی نگفته‌است.
مسلحانی از معارضان سوری و شهروندان نیز عنوان کردند میان گروهک‌های معارض در شمال غرب سوریه درگیری ایجاد شد.
آنها در گفتگو با «رویترز» اعلام کردند «هیئت تحریر شام» روز سه شنبه به مناطق تحت کنترل جنبش «نورالدین زنکی» حمله کردند.
جماعت اسلامی نیز کنترل شهر دار عزه در استان ادلب را روز چهار شنبه به دست گرفتند و گقتند که هجوم آنها در جواب حمله‌ای بود که ۵ نفر از مبارزان آنها در آن کشته شدند و تقصیر آن را گردن جنبش «نورالدین زنکی» انداختند.
منبعی از معارضان گفت که خارج شدن دار عزه از کنترل، موضع جماعت اسلامی را در مذاکرات محرمانه با ترکیه که حضور نظامی قوی در منطقه شمالی دارد، تقویت می‌کند.
یک سیاستمدار غربی که نخواست نامش فاش شود نیز هدف افراط گرایان اسلامی را ایجاد گذرگاه در مناطق شمال ادلب به حاشیه حلب دانست.
«الجبهه الوطنیه للتحریر» نیز در بیانیه‌ای مسئولیت تمام پیامدهای خطرناک حملات اخیر را در این شرایط حساس متوجه «هیئت تحریر شام» کرد و خواستار توقف آنها شد.
شهروندانی نیز اذعان داشتند «الجبهه الوطنیه للتحریر» نتوانست در خارج کردن اسلامی‌ها از شهر سراقب یکی از شهرهای اصلی ادلب پیشرفتی حاصل کند.
اما ترس از اینکه حمله‌ها که پیش از این به دور از مناطق مسکونی بود به داخل آنها وارد شود، بیشتر شده‌است.
مبارزانی معارض نیز عنوان کردند تا کنون ده‌ها تن کشته و زخمی شدند و علیرغم اینکه تعداد اسلامی‌ها از «الجبهه الوطنیه للتحریر» کمتر است اما آنها بزرگ‌ترین گروه ادلب هستند و بیشتر آن را تحت کنترل دارند.
در این میان ده‌ها شهروند روز چهارشنبه در شهر معره النعمان که تحت کنترل «الجبهه الوطنیه للتحریر» است علیه «هیئت تحریر شام» تظاهرات کردند و این گروهک و رهبر آن ابومحمد الجولانی را متهم به خدمت به بشار اسد در حمله اخیر کردند.
درگیری گروهک‌های معارض تا شهر اطمه که در مرزهای ادلب با ترکیه است پیش رفت. در این شهر هزاران سوری زندگی می‌کنند که طی سال‌های جنگ در چادر در آن زندگی می‌کنند.
یکی از شهروندان ساکن این چادرها به نام عبدالعزیز یونس به خبرگزاری «رویترز» گفت طی حملات معارضان مسلح چند شهروند کشته شدند.