حسن روحانی رییس جمهور ایران جلسه ای مشترک با علی لاریجانی، رییس مجلس، و صادق لاریجانی، رییس قوه قضائیه ایران داشت

حسن روحانی رییس جمهور ایران جلسه ای مشترک با علی لاریجانی، رییس مجلس، و صادق لاریجانی، رییس قوه قضائیه ایران داشت

در حالی که روز دوم مذاکرات وین با دیدار دو جانبه دیپلمات های ایرانی با اعضای گروه ۱+۵ آغاز شد، حسن روحانی، رییس جمهور ایران، گفته است اگر طرف های مذاکره «برای توافق اراده سیاسی داشته باشند و زیاده خواهی نکنند، شرایط برای حصول توافق مهیا است.»

روحانی که این سخنان را پس از پایان جلسه ای مشترک با علی لاریجانی، رییس مجلس، و صادق لاریجانی، رییس قوه قضائیه ایران، بیان کرد، درباره احتمال رسیدن به توافق اتمی ابراز خوشبینی کرد. وی تاکید کرد ایران درباره کلیات مذاکرات هسته‌ای و اهداف مد نظر و همچنین حمایت از مذاکره‌کنندگان «در نظام هماهنگی وجود دارد.»

معاونان وزارت امور خارجه ایران و آمریکا همچون عصر روز اول مذاکرات، امروز چهارشنبه ۲۸ آبان، هم گفت‌و‌گوهای دوجانبه‌ای داشتند. تاکنون دیپلمات های ایرانی مذاکرات دوجانبه ای با همتایان فرانسوی، بریتانیایی و آلمانی خود برگزار کردند. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران فضای حاکم بر مذاکرات «فشرده و جدی» بودند. وی درعین حال گزارش برخی از رسانه ها درباره تمدید مهلت مذاکرات را رد کرد.

عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزارت امور خارجه ایران از طرف این کشور در مذاکرات دوجانبه حضور دارند. این مذاکرات دهمین و آخرین دور گفت‌و‌گوها پیش از انقضای مهلت سوم آذر (۲۴ نوامبر) است که طرف ها برای رسیدن به توافق جامع اتمی از پیش تعیین کرده‌اند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز سه شنبه، ۲۷ آبان، ضمن ابراز خوش‌بینی به نتیجه این مذاکرات، هشدار داده بود که «زیاد‌ه‌خواهی» غرب می‌تواند مانع رسیدن به توافق جامع شود.

سرگئی لاوروف روز چهارشنبه ۲۸ آبان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در وین گفت: «پیشرفت در این زمینه می‌تواند تاثیر مثبتی بر شرایط خاورمیانه داشته باشد و کمک کند تا تلاش‌هایی که برای ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح کشتار جمعی صورت گرفته است، موفقیت‌آمیز باشد.»

سرگئی ریابکوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه، تاکید کرده که وزیر خارجه روسیه در صورتی در این دور از مذاکرات حضور می‌یابد که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در گفت‌وگوها به دست آمده باشد.

انتظار می رود جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به زودی به مذاکرات وین بپیوندد اما زمان مشخصی برای آن گزارش نشده است. کری شب گذشته در لندن با همتای بریتانیایی خود از جمله درباره پرونده اتمی ایران گفت‌و‌گو کرد.

شب گذشته ساعاتی و پس از آغاز دهمین دور مذاکرات جامع اتمی، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک سخنرانی در تهران گفت که «امروز‌ در برخی مواقع‌ ممکن است لطمه‌ای به عزت ما وارد شود ولی بدانیم که در واقع، این دشمن ما یعنی آمریکاست که با ذلت به دنبال توافق هسته‌ای است.»

او گفته بود «ما لغو همه تحریم‌ها را می‌خواهیم و اگر انشالله مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد همه خواهند دید که ما کوتاه نیامد‌ه‌ایم.»