بخشی از تاسیسات هسته ای ایران - عکس از خبرگزاری مهر

بخشی از تاسیسات هسته ای ایران – عکس از خبرگزاری مهر

معاون وزیر خارجه ایران می گوید کشورش آمادگی دارد در جهت رفع نگرانی های مشروع [غرب در زمینه هسته ای] عمل کند اما این کار باید در عین حفظ حقوق ملت ایران صورت گیرد و در این راستا هیچ سایتی تعطیل نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ها، مجید تخت روانچی در حاشیه نشست مشترک با سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در پاسخ به سؤالی در زمینه چشم انداز مذاکرات هسته ای گفت: «هفته آینده برای شروع مذاکرات مرحله نهایی به وین خواهیم رفت. قصد داریم این مذاکرات را هم مانند مرحله قبل با جدیت و حسن نیت انجام دهیم و امیدواریم طرف مقابل نیز حسن نیت لازم را داشته باشد.»

از سوی دیگر عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه و مذاکره کننده ارشد تیم هسته‌ای ایران نیز گفت: موضوع مذاکرات ما با گروه ۱+۵ فقط درباره مسائل هسته ای است.

عراقچی در گفت وگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو تلویزیون ایران درباره آخرین وضع اجرای برنامه اقدام مشترک میان ایران و ۱+۵، گفت: در اجرای گام اول توافق نامه ژنو، همه چیز طبق برنامه پیش می رود.

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای ایران درباره برداشت آمریکایی ها از توافق ژنو، گفت: هدف از توافق ژنو عادی سازی روابط بین ایران و غرب و ایجاد پیمان دوستی نیست.

عراقچی با اشاره به این که خصومت بین ایران و آمریکا همچنان وجود دارد، افزود: توافق ژنو سعی می کند یکی از موضوعات مورد اختلاف ما و غرب را مدیریت کند.

وی تاکید کرد: هیچ کس تصور نکند بر اثر توافق ژنو دوستی و رفاقتی ایجاد شده است؛ اصلا از این خبرها نیست. همان روابطی که حاکی از عدم زیر سلطه رفتن ما و پذیرفتن سلطه طلبی آمریکا و مخالفت با سیاست‌های استکباری آمریکا بوده است ادامه دارد.

در این میان خبرها حاکی است نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی مذاکرات دو روزه در تهران، درباره همکاری در هفت مورد جدید به توافق رسیدند.

این توافق به آژانس اجازه می‌دهد که درباره بخش‌های جدیدی از برنامه هسته‌ای ایران اطلاعاتی به دست بیاورد و به شماری از تاسیسات هسته‌ای ایران دسترسی داشته باشد.

این توافق بخشی از برنامه اقدام مشترک ایران و کشورهای ۱+۵ است و از پایان اردیبهشت سال ٩٣ اجرایی خواهد شد.

ارائه اطلاعات درباره مواد خام رادیواکتیو، واردات آنها و همین طور چاشنی‌های به کار گرفته شده در برنامه هسته‌ای، بخش دیگری از این توافق است.

نزدیک به سه ماه از توافق ژنو میان ایران و کشورهای ١+۵ می‌گذرد که نقطه عطفی در چندین سال اختلاف نظر میان ایران و قدرت‌های غربی بوده است.

این توافق شش ماهه است و زمینه‌ای برای مذاکرات بیشتر و رسیدن به راه حلی جامع فراهم می‌کند.

دور بعدی مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ برای دست‌یابی به یک توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای از ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن) در مقر سازمان ملل متحد در وین آغاز می‌شود.