هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق - عکس از اسوشیتدپرس

هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق – عکس از اسوشیتدپرس

هوشیار زیباری، وزیر دارایی عراق، بر اهمیت نزدیکی ایران و عربستان سعودی در این مرحله سخت و دشوار در منطقه خاورمیانه تاکید کرد. وی تصریح کرد این همگرایی بر کشوهای عراق و یمن، سوریه و لبنان تاثیر مثبتی خواهد داشت.

زیباری افزود: «همگرایی عربستان و ایران حلقه محوری محسوب می‌شود که بازتاب آن بر مسائل منطقه خواهد بود. ما پیشتر در عراق روی این موضع کار کردیم و طرف ایرانی را بر اهمیت نزدیکی روابط و گفت‌وگو با عربستان تشویق کردیم.»

در همین رابطه سلیم الجبوری رییس پارلمان عراق در راس هیئتی پارلمانی به عربستان سفر کرده است.

در فروردین سال جاری، معاون وزیر امور خارجه ایران در دیدار با سفر جدید عربستان اعلام کرده بود که این کشور خواستار توسعه و تقویت روابط با عربستان سعودی در همه ابعاد است.

امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران در دیدار با سفیر جدید عربستان در تهران گفته بود: «تهران به دنبال تقویت روابط با ریاض در همه ابعاد است و تاثیر گذاری دو کشور توان جهت دهی تحولات جهان اسلام به نفع امت اسلامی و خنثی سازی توطئه ها را دارد.»

عبداللهیان اولویت جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی را توسعه روابط با همسایگان و دولت های عربی دانسته بود و تاکید کرده بود که ایران در این زمینه «برای عربستان اهتمام ویژه ای قائل» است.

پیش از این نیز مقام های ایرانی بارها اعلام کرده بودند که اولویت سیاست خارجی این کشور در برقراری و توسعه روابط با کشورهای همسایه و عربی است. در همین راستا محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بعد از آغاز کار دولت یازدهم سفرهای مختلفی به کشورهای عربی داشته است و برخی از مقامات بلند پایه این کشورها نیز به ایران سفر کرده اند.

حسن روحانی در مراسم تقدیم استوارنامه عبدالرحمن بن غرمان الشهری سفیر جدید عربستان سعودی تهران در اسفند ۹۲، بر توسعه روابط دو کشور تاکید کرد و گفت: «تعامل و همکاری تهران و ریاض بی تردید می تواند برای ثبات و امنیت کل منطقه مفید باشد.»

روحانی همواره در سخنرانی های خود اعلام کرده است که دولتش مصمم بر حفظ و گسترش روابط صمیمانه با کشورهای اسلامی و به ویژه “عربستان سعودی” است، زیرا به گفته وی «عربستان سعودی جایگاه خاص و ویژه ای برای ایران دارد.»

رییس جمهور ایران خواستار گسترش روابط با عربستان در همه زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همکاری و تبادل نظر در تمام مسایل منطقه ای و بین المللی است.