فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا - عکس از آژانس عکس خبری اروپا

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

در حالی که دور دیگری از مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵در شهر وین پایتخت اتریش در جریان است، وزیر خارجه بریتانیا درباره دستیابی به توافق با ایران تا روز ۲۴ نوامبر، پایان ضرب الاجل تعیین شده در این زمینه، ابراز تردید کرده اما از احتمال تمدید مهلت مذاکرات سخن گفته است.

فیلیپ هاموند که پیشتر با جان کری همتای آمریکایی اش دیدار کرده بود روز چهارشنبه گفت:‌ «من درباره اینکه بتوانیم تا دوشنبه معامله را کامل کنیم خوشبین نیستم اما فکر می کنم اگر بتوانیم پیشرفتی قابل ملاحظه داشته باشیم ممکن است بتوانیم راهی برای تمدید مهلت برای رسیدن به یک توافق نهایی پیدا کنیم، اگر در مسیر درست پیشرفت داشته باشیم.»

او افزود:‌ «اگر قرار است به توافق برسیم لازم است مذاکره کنندگان ایرانی در چهار یا پنج روز آینده به طور قابل توجهی انعطاف پذیری بیشتری نشان دهند.»

از سوی دیگر معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته است که رسیدن به توافق جامع هسته‌ای با ایران تا سوم آذرماه دشوار به نظر می‌رسد، اما غیرممکن هم نیست.

اظهارات این مقام بلندپایه آمریکایی ساعاتی بعد از سخنان فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه بریتانیا در رسانه‌ها منتشر شد که نسبت به رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای با ایران ابراز تردید کرده بود.

تونی بیلکن، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز چهارشنبه ۲۸ آبان در جمع قانونگذاران آمریکایی گفت: «چنین پیداست که هم اکنون دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران تا روز دوشنبه هفته آینده مشکل است و به نظر من در حال حاضر گفتن اینکه ما به کجا می‌رویم در حال سخت‌تر شدن است، اما توافق جامع هسته‌ای غیر ممکن نیست».

اظهارات مقامات آمریکایی و بریتانیایی در این زمینه در حالی ادا می شود که مقامات ایران هم از سوی دیگر توپ را در زمین غرب می اندازند و خواهان انعطاف پذیری طرف مقابل به منظور به نتیجه رسیدن مذاکرات هستند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روز چهارشنبه گفت که اگر طرف مذاکره «برای توافق اراده سیاسی داشته باشد و زیاده‌خواهی نکند، شرایط برای حصول توافق مهیا است.»

وی پس از نشستی مشترک با رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه ایران، درباره احتمال رسیدن به توافق اتمی ابراز خوشبینی کرد: “درباره کلیات مسأله مذاکرات هسته‌ای و اهدافی که دنبال می‌کنیم و نیز حمایت از مذاکره‌کنندگان در نظام هماهنگی وجود دارد.”

در این میان خبرها حاکی است جان کری وزیر خارجه آمریکا که در لندن به سر می برد روز چهارشنبه باز هم با یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان که به گفته مقام های آمریکایی از کانال های مهم تماس با ایران است دیدار کرده است.

آقای علوی پیش از این هم روز سه شنبه با جان کری دیدار کرده بود.

دیدار آقای علوی با جان کری پس از سفر هفته پیش او به تهران انجام می شود.

دومین روز مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ از روز چهارشنبه در وین آغاز شده است.

تاکنون مذاکرات دوجانبه ای میان مذاکره‌کنندگان ایران با همتایان فرانسوی، بریتانیایی و آلمانی شان انجام شده است.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران فضای حاکم بر مذاکرات را “فشرده و جدی” توصیف کرده و گزارش برخی از رسانه ها درباره تمدید مهلت مذاکرات را رد کرده است.

دو طرف با تمدید توافق مقدماتی ژنو برای چهار ماه تا روز ۲۴ نوامبر به خود مهلت داده اند به یک توافق جامع برسند.