حسن روحانی رئیس جمهور ایران در حال سخنرانی در میان نمایندگان مجلس - عکس از اسوشیتدپرس

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در حال سخنرانی در میان نمایندگان مجلس – عکس از اسوشیتدپرس

با انجام رأی گیری در صحن مجلس ایران درباره تک تک وزیران پیشنهادی حسن روحانی برای حضور در کابینه دولت یازدهم، در مجموع ۱۵ وزیر پیشنهادی از مجموع ۱۸ وزیر کابینه موفق به کسب رأی اعتماد شدند.

محمد علی نجفی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، جعفر میلی منفرد، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و نیز مسعود سلطانی فر، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان نتوانستند رأی اعتماد نمایندگان مجلس ایران را کسب کنند.

محمد علی نجفی تنها یک رای برای کسب رای اعتماد فاصله داشت. او نیمی از آرای ماخوذه را به دست آورد اما طبق آیین نامه مجلس ایران بیش از نصف آرا می تواند رای اعتماد محسوب شود. او از ۲۸۴ رای ۱۴۲ رای موافق به دست آورد.

از سوی دیگر در میان وزیرانی که به کابینه دولت یازدهم راه یافتند، علی طیب نیا وزیر جدید اقتصاد، بیشترین رای موافق را کسب کرد به طوری که از مجموع ۲۸۴ رای نمایندگان به وی، ۲۷۴ رای موافق بود.

همچنین افرادی مانند محمود واعظی وزیر ارتباطات، محمود علوی وزیر اطلاعات، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، حسن قاضی زاده وزیر بهداشت، حسین دهقان وزیر دفاع، محمد رضا نعمت زاده وزیر صنایع، علی جنتی وزیر فرهنگ، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و حمید چیت چیان وزیر نیرو با رای بیش از دو سوم نمایندگان مجلس رای اعتماد گرفتند.

با پایان یافتن بحث ها درباره صلاحیت وزیران پیشنهادی حسن روحانی در مجلس ایران و آخرین صحبت های حسن روحانی، رأی گیری درباره وزرای پیشنهادی در آخرین ساعات روز پنج شنبه برگزار شد.

به گزارش ایرنا، حسن روحانی در سخنانش در آخرین روز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت یازدهم گفت: ” طمع دشمنان همیشه به دنبال فاصله بین دولت و مجلس بوده و هست، لذا با رای امشب شما به کابینه یازدهم هرگز آنها خوشحال نخواهند شد.”

روحانی خطاب به نمایندگان مجلس ایران افزود: “بی تردید با رای شما نمایندگان ملت و هم کار دولت و خدمت به مردم در همه بخش ها و وزارتخانه ها سریع تر آغاز می شود و این خواست و انتظار مردم است که با رای شما هم لبخند برلبان ملت ما و هم شادی رهبری بزرگوار به همراه خواهد داشت.”

روحانی همچنین گفت: “نگاه من در انتخاب همکاران نگاهی حرفه ای و تخصصی بوده است، به دنبال هیچ مصلحت بیرونی و سهم دهی به هیچ جناح، حزب و شخصیتی نبودم.”

وزیران پیشنهادی حسن روحانی رئیس جمهور ایران و نیز دیگر نمایندگان دولت در روزهای اخیر به رایزنی و بحث های جدی در صحن و نیز حاشیه مجلس پرداخته بودند.