پرچم ایران در مقر سازمان ملل در وین – عکس از آژانس خبری فرانسه

پرچم ایران در مقر سازمان ملل در وین – عکس از آژانس خبری فرانسه

ایران تحت توافق موقت اتمی با قدرت‌های جهانی، مقدار بیشتری از اورانیوم غنی شده خود را به سوخت راکتور تبدیل می‌کند. به این ترتیب امکان استفاده از این مواد در ساخت بمب‌ هسته‌ای کمتر می‌شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داده که به دنبال تمدید هفت ماهه مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ که در سوم آذر امسال نهایی شد، ایران پذیرفته که هر ماه پنج کیلوگرم دیگر از ذخایر اکسید اورانیوم خود را به سوخت هسته‌ای تبدیل کند.

ایران بر اساس توافق شش ماهه ژنو که سوم آذر سال ۱۳۹۲ به دست آمد، پذیرفت که ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده خود را یا رقیق کرده و یا به میله سوخت تبدیل کند.

به دنبال تمدید این توافق برای چهار ماه دیگر در تیرماه امسال، ایران پذیرفت که ۲۵ کیلوگرم دیگر از اکسید اورانیوم بیشتر غنی شده خود را به سوخت هسته‌ای تبدیل کند.

منبع دیپلماتیکی که روز دوشنبه ۱۰ آذر با خبرگزاری رویترز گفت‌وگو کرده، افزوده است که این میزان در مجموع، این میزان یک چهارم از ذخایر کلی اکسید اورانیوم ایران بود.

رویترز همچنین به نقل از یک مقام رسمی آمریکا که در ماه ژوئیه درباره این مساله سخن گفته بود، گزارش داده که یک بار تبدیل اکسید به صفحات سوخت برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران، کار ایران را برای استفاده مجدد از آن در تولید سلاح هسته‌ای «واقعا دشوارتر و زمان‌برتر» می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آبان ماه اعلام کرد که ذخایر اورانیوم ۵ درصد غنی شده ایران به هشت ممیز چهار تن رسیده است. هرچند رویترز بعدا گزارش داد که آژانس در گزارش دیگری، این رقم را اصلاح و آن را ۸۲۹۰ کیلوگرم عنوان کرده است.

میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از جمله موضوعاتی‌ است که در مرکز اختلافات طرف های مذاکره درباره برنامه اتمی تهران قرار داد.

ایران، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه، یک سال بعد از توافق ژنو، تصمیم گرفتند مذاکرات خود را برای پایان دادن به پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی، هفت ماه دیگر ادامه دهند.