سلطان قابوس پادشاه عمان در اوت سال 2013 به تهران سفر کرد - عکس از وبسایت ریاست جمهوری ایران

سلطان قابوس پادشاه عمان در اوت سال ۲۰۱۳ به تهران سفر کرد – عکس از وبسایت ریاست جمهوری ایران

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه به همراه چند تن از وزیران کابینه اش به عمان می رود، سفری که مهم ترین محور آن بحث در مورد ثبات و امنیت خاورمیانه و نیز موضوعات اقتصادی فیمابین عنوان شده است.

به گزارش خبرگزاری ها، روحانی به همراه وزیران نفت، صنعت و بازرگانی، راه و شهرسازی و کار و نیز وزیر خارجه ایران و بعضی از دیگر مقامات ارشد دولتی پیش از ظهر چهارشنبه وارد مسقط خواهد شد.

این نخستین سفر روحانی به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس پس از پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری محسوب می شود.

علی اکبر سیبویه سفیر ایران در عمان روز سه شنبه اعلام کرد که انتظار می رود در این سفر دو روزه، ۴ یا ۵ توافقنامه به امضای دو کشور برسد و دو مورد از این توافقنامه‌ها در حوزه حمل و نقل و آموزش‌های فنی خواهد بود.

به گفته سفیر ایران در عمان، “حجم مبادلات تجاری میان ایران و عمان تا پایان سال ۹۲ به یک میلیارد دلار خواهد رسید و انتظار می‌رود که حجم سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه تا پایان سال ۲۰۱۴ به ۱۰ میلیارد دلار برسد.”

سیبویه افزود: “ایران ۱۰ پروژه مهم در عمان دارد. درحالی‌که اکثر این پروژه‌ها در منطقه «دقم» است، برخی دیگر از پروژه‌ها نیز در صحار، سلاله و ظفار اجرایی خواهند شد.”

از سوی دیگر به گفته سفیر ایران در عمان، سرمایه‌گذاران عمانی هم در تعدادی از شهرهای ایران از جمله چابهار، یزد، تهران و کیش در حال سرمایه‌گذاری هستند.

تهران و مسقط در سال های اخیر عموما روابط بسیار خوبی داشته اند.

سلطان قابوس پادشاه عمان که از لحاظ تاریخی رابطه بسیار خوبی با ایران دارد در ماه اوت سال گذشته به تهران سفر کرده بود. از سلطان قابوس به عنوان واسطه ای میان ایران و کشورهای غربی نام برده می شود.

دکتر یوسف مولایی، کارشناس روابط بین الملل، درباره سفر روحانی به مسقط گفت : “یکی از کشورهایی که در گفت و گوهای میان ایران و غرب نقش ایفا کرده کشور عمان است و تا کنون از جمله کشورهای مهم عربی محسوب می شود که روابط حسنه ای با ایران داشته است”.

وی با اشاره به این نکته که جزئیات این سفر هنوز در اختیار رسانه ها قرار نگرفته گفت : “به نظر می رسد در این سفر گفت و گوهایی درباره گسترش روابط ایران با کشورهای عربی به خصوص با عربستان سعودی که در سال جدید احتمالا به این کشور سفر خواهد داشت صورت گیرد. همچنین گفت و گوهایی درباره گسترش روابط با غرب و بحث سوریه نیز در دستور کار قرار گیرد”.

به گفته این کارشناس روابط بین الملل “حضور هیات بلند پایه همراه روحانی در مسقط نشان دهنده اهمیت این سفر است که باید منتظر دستاوردها و نتایج آن ماند. با توجه به مشکلاتی که در شورای خلیج فارس به وجود آمده است این سفر می تواند نقشی تاثیرگذار در حوزه کشورهای عربی ایفا کند”.

سفر روحانی به عمان در حالی صورت می گیرد که تنش در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس افزایش یافته و عربستان، بحرین و امارات سفرای خود را از قطر فراخوانده اند.

در همین حال، سفیر ایران در عمان در گفتگو با خبرگزاری فرانسه، از اظهار نظر در زمینه تنش های موجود میان کشورهای عضو خلیج فارس خودداری کرده و گفته است: “این امر جزو موضوعات داخلی شورای همکاری خلیج فارس است.”