تصویری از بیابان کویر لوت در مرکز ایران - عکس از خبرگزاری فارس

تصویری از بیابان کویر لوت در مرکز ایران – عکس از خبرگزاری فارس

یک مقام ایرانی اعلام کرده است این کشور در صدد انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به مناطق مرکزی این کشور است و مطالعات در این زمینه پایدار شده است.

علی اصغر قانع معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آبفای ایران روز سه شنبه در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت که مطالعات طرح انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس به فلات مرکزی در سال ۹۲ پایدار شد و عملیات مطالعات تکمیلی آن در حال انجام است.

وی افزود: این طرح در افق ۵۰ ساله، ۴۸ میلیون جمعیت شهری و روستایی ایران را زیرپوشش قرار می دهد.

وزارت نیرو در ایران از سال ها پیش چندین طرح را برای مقابله با خشکسالی در مناطق مرکزی ایران و نیز تامین آب مناطق شهری و روستایی و همینطور نیازهای صنعتی در این مناطق مطرح کرده و مورد بررسی قرار داده است. در این طرح ها انتقال آب از دریای خزر و نیز خلیج فارس یا دریای عمان به این مناطق مطرح شده است.

تعدد طرح های مطرح شده در این زمینه و از سوی دیگر پرهزینه و زمان بر بودن آن آنچنان است که مردم عموما دیگر آنها را جدی نمی گیرند چرا که امید به تحقق آنها کمرنگ شده است.

میترا البرزی مدیر عامل انجمن پایشگر محیط زیست ایران در این باره به شرق پارسی گفت: “کلا انتقال آب بین حوزه ای مشکلات و مسائل متعددی دارد که باید تمام جوانب و مسائل آن مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرد.”

وی با اشاره به طرح های پیشین انتقال آب در ایران گفت: “در جریان مطرح شدن بحث انتقال آب از دریای خزر به مرکز ایران، ما مکاتبات زیادی را انجام دادیم که با اعتراض های کارشناسان محیط زیست این طرح متوقف شد.”

البرزی گفت: “کارهایی که در حجم بالا برای انتقال آب از حوزه ای به حوزه دیگر انجام می شود، باید حوزه مبدا و مقصد را از نظر شرایط جغرافیایی، محیط زیستی، اقتصادی و حتی اجتماعی به طور کامل مورد مطالعه قرار دهد.”

وی گفت: “شهرهای جنوبی ایران از نظر کمبود آب با مشکلات زیادی روبرو هستند که اگر بحث انتقال آب از این منطقه یعنی خلیج فارس و یا دریای عمان به مناطق دیگر ایران مطرح شود، طبیعتا این موضوع مسائل و طبعات اجتماعی زیادی خواهد داشت.”

خبرگزاری های ایران در اواخر سال ۸۹ هم از آغاز طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران خبر داده بودند اما اخبار تازه از لغو و یا تعلیق این خبرها حکایت دارد.

محمد رهبری، مجری طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران، دیماه سال ۹۲ از جمع‌آوری کارگاه‌های تجهیز شده این طرح خبر داد و گفت فعلا کار در حد افتتاحیه مانده است.

لوله گذاری در چارجوب طرح نیمه تمام انتقال آب خزر به مناطق مرکزی ایران - عکس از ایسنا

لوله گذاری در چارجوب طرح نیمه تمام انتقال آب خزر به مناطق مرکزی ایران – عکس از ایسنا

وی به خبرگزاری مهر گفته است: “پیرو جلساتی که با محیط زیست داشتیم به ما تکلیف شد که اثرات زیست محیطی کار انتقال آب دریا را بر اساس الگوی مصوب این سازمان انجام دهیم.” وی افزود: “فعلا کار فقط در حد افتتاحیه باقی است”.

این طرح برای انتقال آب خزر در ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ با حضور احمدی‌نژاد در استان مازندران افتتاح شد. قرار بود این طرح استراتژیک از سال ۱۳۹۲ در مسیر خط نفت “نکا – ری” اجرایی شود.

دردوره دولت احمدی ‌نژاد ارگان‌های دولتی از جمله سازمان محیط زیست مجوزهای اجرای این طرح را پذیرفتند و مسیر قانونی آن طی شده بود. اما کارشناسان داخلی و به‌ویژه منتقدان محلی با آن مخالفت کردند. به گفته آنان اجرای این طرح باعث شورشدن بیشتر دریا می‌شد و زیستگاه‌های ماهیان خاویاری و دیگر جانداران دریایی را تهدید می‌کرد.

دکتر اسماعیل کهرم، کارشناس ایرانی مسائل محیط زیست در گفتگو با خبرگزاری ترند گفته است که ایده اتصال دریای خزر به خلیج فارس، از زمان ناصر الدین شاه وجود داشته، در زمان هاشمی رفسنجانی نیز مطرح شده و تاکنون ادامه داشته، اما این پروژه تاکنون عملیاتی نشده و قابل اجرا نیز نیست.