دستیار خامنه ای مدعی شد که با دو فرستاده آمریکایی در کابل دیدار کرده‌است

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز گذشته از «آمادگی» آمریکایی ها برای مذاکره با کشورش گفت و افزود:
به گزارش الشرق الاوسط، تنش میان ایران و آمریکا از می گذشته و پس از خروج دونالد ترامپ از توافق برجام شدت گرفته است و منجر به بازگرداندن همه تحریم ها علیه این کشور شد.
خبرگزاری شبه دولتی «تسنیم» به نقل از شمخانی گزارش داد: «در افغانستان آمریکایی‌ها دوبار برای مذاکره به من پیام دادند.» در عین حال شمخانی چیزی درباره موضوع مورد مذاکره نگفته است. خبرگزاری رویترز نیز در این میان نتوانسته از مقامات آمریکایی در این باره اظهار نظری دریافت کند.
شمخانی که از نزدیکان خامنه ای به حساب می آید، ماه گذشته به افغانستان سفر کرده و علاوه بر ملاقات با مقام‌های رسمی این کشور، با نمایندگان «طالبان» هم مذاکره کرده بود. شمخانی گفته است که دولت افغانستان در جریان مذاکره با طالبان بوده است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا بارها ایران را به حمایت از طالبان در افغانستان متهم کرده اند.
خامنه ای سال گذشته درخواست ترامپ برای مذاکره مستقیم را رد کرده بود. در ژولای نیز ایرانی ها گفته بودند که تهران «هشت درخواست» از ایالات متحده برای دیدار میان روحانی و ترامپ در سازمان ملل را رد کرده بودند.