باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا، دیروز یکشنبه ۱۸ آبان ماه با شبکه آمریکایی سی بی اس گفتگو کرد

باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا، دیروز یکشنبه ۱۸ آبان ماه با شبکه آمریکایی سی بی اس گفتگو کرد

باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا، دیروز یکشنبه ۱۸ آبان ماه در گفتگو با شبکه آمریکایی سی بی اس، خاطرنشان کرد: «در مذاکرات جاری برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران، همچنان فاصله زیادی بین مواضع آمریکا و ایران وجود دارد.»

اوباما در این گفتگو تاکید کرد، که اطمینان از دسترسی پیدا نکردن ایران به سلاح هسته ای اولویت اول آمریکا در قبال ایران و مذاکرات اتمی است.

رییس جمهور آمریکا همراه کردن جامعه بین المللی و افزایش فشار تحریم ها علیه ایران را از اقدامات واشنگتن برای آوردن تهران به پای میز مذاکره خواند و گفت: «این رویکرد آمریکا باعث شد تا با افزایش فشار ها بر اقتصاد ایران، ‌مقامات این کشور پس از سال ها بپذیرند که به طوری جدی در این خصوص مذاکره کنند.»

باراک اوباما درادامه با اشاره به توافق ژنو و این که ایران برخی از فعالیت های هسته ای خود را متوقف کرده، گفته است: «اما پرسش این است که آیا ما قادر خواهیم بود تا این فاصله آخرین را از میان برداریم. آنها بتوانند بار دیگر به جامعه جهانی بپیوندند و آهسته تحریم ها برداشته شود و ما اطمینان های قابل راستی آزمایی محکمی در خصوص این که نخواهند توانست سلاح هسته ای تولید کند،‌ به دست بیاوریم.»

رییس جمهوری آمریکا در ادامه با ابراز تردید به نتیجه این مذاکرات اضافه کرده است: «همچنان فاصله زیادی وجود دارد و شاید ما نتوانیم به آنجا برسیم.»

ابراز شک و تردید اوباما به نتیجه مذاکرات در حالی مطرح می شود که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز یکشنبه ۱۸ آبان در ملاقات سه جانبه ای با حضور جان کری همتای آمریکایی اش و نیز کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مسقط پایتخت عمان حضور یافت.

کمتر از دو هفته به پایان ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق هسته ای باقی نمانده است.

ایران و آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه به همره آلمان، گروه ۱+۵، سال گذشته در ژنو به توافقی موقت و شش ماهه برای حل مناقشه هسته ای ایران دست یافتند. پس از پایان این شش ماه مذاکرات برای دستیابی به یک راه حل جامع و نهایی بین ایران و گروه ۱+۵ طی ماه های اخیر در جریان بوده است و براساس توافق قبلی اکنون دو طرف تا سوم آذرماه (۲۴ نوامبر) فرصت دارند تا به یک توافق نهایی دست یابند.

«غنی سازی و چگونگی رفع تحریم ها» دو موضوع کلیدی از محورهای اصلی اختلاف بین ایران و گروه ۱+۵ هستند که طی این مدت دو طرف نتوانسته اند به راه حلی در این زمینه دست یابند.

دومین روز گفت‌وگوهای ظریف، اشتون و کری در عمان

سومین دور گفت‌وگوهای محمد جواد ظریف و «جان کری» وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی و ایالات متحده و «کاترین اشتون» هماهنگ‌کننده کشورهای ۱+۵ در هتل بوستان مسقط پایتخت کشور پادشاهی عمان آغاز شد.

این گفت‌وگوها دوشنبه ۱۹ آبان، در دومین روز خود و در دو هفته مانده به پایان مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ آغاز شده‌است.

در این گفت‌وگوها درباره موارد اختلافی میان طرفین یعنی میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران، چگونگی لغو تحریم‌ها و مدت زمان توافق جامع گفت‌وگو می‌شود.

ظریف و کری و اشتون روز یکشنبه نیز در دو نوبت گفت‌وگو کردند. گفت‌وگوکنندگان در تلاشند تا پیش از پایان مهلت تعیین شده یعنی سوم آذرماه راهی برای دست‌یابی به توافق جامع، بیابند.