محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران - عکس از ایرنا

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران – عکس از ایرنا

وزیر امور خارجه ایران بعد از دیدار با سعود الفصیل وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفته است که فصلی نو در روابط دو کشور ایارن و عربستان ایجاد شده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار یک ساعته با سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی که روز یکشنبه در نیویورک انجام شد، این دیدار را «گشایش فصل تازه‌ای در روابط دو کشور و در راستای استقرار صلح و امنیت بین‌المللی و منافع امت مسلمان» توصیف کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ایران، ظریف بعد از این دیدار گفت:‌« از نظر من و وزیر خارجه عربستان سعودی این دیدار سرفصل تازه‌ای در روابط دو کشور خواهد بود» وی همچنین افزوده است «ما امیدواریم که این فصل تازه در راستای برقراری صلح و امنیت منطقه‌یی و جهانی و پاسداری از منافع همه ملت‌های مسلمان جهان فصلی ثمربخش باشد.»

همچنین سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در پی این دیدار درباره مقابله با داعش گفت :«ما با آگاهی از اهمیت و حساسیت این بحران و فرصتی که برای مقابله با آن پیشرو داریم معتقد هستیم که با استفاده از این فرصت مغتنم و اجتناب از اشتباهات گذشته می‌توانیم در مقابله با این بحران بسیار حساس به توفیق برسیم.»

وی تاکید کرده است که هر دو کشور ایران و عربستان سعودی در منطقه خاورمیانه، کشورهای با نفوذی هستند و همکاری میان آن‌ها اثرات غیرقابل انکاری در استقرار صلح و امنیت منطقه‌ و جهانی خواهد داشت.

این دیدار، اولین دیدار دو جانبه وزرای امور خارجه کشورهای عربستان سعودی و ایران بعد از روی کار آمدن دولت روحانی محسوب می شود.

پیش از این، در ماه مه گذشته شاهزاده سعود الفیصل، ‌وزیر امور خارجه عربستان سعودی، خبر داده بود که از محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود برای دیدار از این کشور دعوت کرده است. محمدجواد ظریف بعدا از انجام این دیدار عذر خواست.

ظریف روز یکم ژوئن سال جاری دعوت همتای سعودی اش را برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری های اسلامی در جده تایید کرده بود، اما اعلام کرد که به دلیل تقارن این اجلاس با دور بعدی مذاکرات جامع اتمی، به عربستان نمی رود.

از اینرو، امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه ایران به جای ظریف به ریاض رفت و در این سفر با وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیدار و گفت و گو کرد که از آن به عنوان «اولین گفت و گوی دو جانبه» بین این دو کشور بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات سال ۱۳۹۲ یاد می شود.

در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد، آخرین بار منوچهر متکی وزیر امور خارجه سابق ایران در اسفند ۱۳۸۷ به ریاض سفر کرده بود.