نمایی از مجلس ایران - عکس از خبرگزاری فرانسه

نمایی از مجلس ایران – عکس از خبرگزاری فرانسه

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران مدعی شده است که اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای ماه گذشته در شهر اصفهان انگیزه شخصی داشته و به عبارت دیگر «سازمان‌یافته و در ارتباط با موضوع بی‌حجابی نبوده» است.

حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در مجلس ایران، دیروز یکشنبه ۱۸ آبان، با اشاره به گزارش هیات اعزامی این کمیسیون به اصفهان، گفت: «گزارش تاکید می‌کند که اسیدپاشی ناشی از انگیزه شخصی بوده و به هیچ وجه سازمان یافته نبوده است.»

هفته گذشته نیز عوض حیدرپور، یکی دیگر از اعضای همین کمیسیون گفته بود که عامل حوادث اسیدپاشی اصفهان یک نفر بوده که با «سرنخ‌های به دست آمده، به زودی دستگیر می‌شود.»

حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره جزییات نشست یکشنبه کمیسیون متبوعش، گفت: «در این جلسه گزارش‌هایی درباره سفر هیات پارلمانی کمیسیون امنیت ملی به فرانسه، حضور جمهوری اسلامی در شورای حقوق بشر در ژنو و گزارش هیات اعزامی کمیسیون امنیت برای رسیدگی به موضوع اسیدپاشی به اصفهان خوانده شد.»

به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در بخش پایانی نشست روز یکشنبه مجلس گزارشی درباره موضوع اسیدپاشی خوانده شده که در بخشی از آن درباره معالجه سرپایی دو تن از حادثه‌دیدگان و وجود نقطه مشترک بین همه آسیب‌دیدگان یعنی رخ دادن این اتفاق در ماشین صحبت شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و نماینده ورامین در ادامه گفته که «برآوردها نشان می‌دهد اقدام به اسیدپاشی ناشی از انگیزه شخصی بوده و به هیچ وجه سازمان یافته و در ارتباط با موضوع بی‌حجابی و امر به معروف نبوده بلکه یک حادثه جنایی است که در دست بررسی است، اما هنوز عامل جنایت دستگیر نشده است.»

در ابتدای انتشار گزارش‌های مرتبط با اسیدپاشی های اصفهان برخی رسانه‌های داخلی این موضوع را در پیوند با موضوع امر به معروف و نهی از منکر ارزیابی کردند که این امر به سرعت از سوی منابع حکومتی تکذیب شد.

بازتاب رسانه ای این خبر تا حدی بود که سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل ۳۰ مهر ماه وقایع اسیدپاشی در اصفهان را محکوم کرد و از دولت ایران خواست عاملان این امر را پیدا و محاکمه کند.

پاور در صفحه توئیتر رسمی خود درباره وقایع اسیدپاشی در اصفهان، نوشت: «آمریکا کاملا این حملات غیر انسانی علیه زنان در ایران را، که گفته می شود به دلیل نداشتن حجاب بوده، محکوم می کند. آمریکا از دولت ایران می خواهد عاملان این امر را پیدا و محاکمه کند.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل در ادامه افزود: «گزارش تظاهرات ۱۰۰۰ نفر از ایرانیان که خواستار اقدام [مسئولان و مقامات] در این مورد شدند، نمایش چمشگیری از همبستگی با زنان ایران است.»

در اعتراض به اسید پاشی های اصفهان، ۳۰ مهر، صدها نفر تن در تهران مقابل ساختمان مجلس ایران و هزاران تن در اصفهان، مقابل دادگستری این شهر تجمع کردند.

در تهران، تنی چند از قربانیان اسیدپاشی‌ سال‌های گذشته از جمله معصومه عطایی و همچنین فعالان حقوق مدنی از جمله نسرین ستوده و نرگس محمدی در بین تجمع‌کنندگان در تهران حاضر شدند.

بنا بر گزارش ایسنا، در تهران تجمع‌کنندگان ‌نوشته‌هایی چون «مرگ بر داعش»، «شهر امن، حق من است» و «امنیت زنان را تامین کنید» در دست داشتند.

تجمع‌کنندگان در برابر ساختمان دادگستری اصفهان شعارهایی چون «این سکوت، حمایت از داعش است» سر داده‌اند. «زاینده‌رود خشک شده، اسیدپاشی مد شده» و «ای کم‌تر از داعشی، اسید به ما می‌پاشی» از دیگر شعارهایی بود در تجمع اعتراضی اصفهان به گوش می رسید.