عقب‌نشینی نخست وزیر عراق از مواضع خود هم برای تهران کافی نیست

به نظر نمی رسد که عقب نشینی حیدر العبادی طی کنفرانس خبری دو روز پیش از موضع خود درباره التزام به تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای تهران کافی باشد. او علی رغم آن که در طی آن کنفرانس خبری گفت که عراق فقط ملزم به عدم تعامل با ایران بر مبنای دلار است باز آماج حملات سایت‌های رهبری و خبرگزاری های ایران بود که تاکید داشتند با آن مواضع تمام بخت‌های خود را برای دوره دیگری از نخست وزیری از دست داده است.
در همین راستا پایگاه خبری “خبرآنلاین” نزدیک به رئیس مجلس ایران در مطلبی درباره آن که چگونه عبادی به دشمن ایران تبدیل شد با تاکید بر این که نخست وزیر عراق تمام بخت‌های خود را برای به دست آوردن منصب نخست وزیری برای دوره‌ای دیگر از دست‌داده عنوان کرد که العبادی تمام منافع مشترک با ایران را نادیده انگاشته است.
در دیگر سو صندوق سرمایه گذاری بریتانیا دیروز اعلام کرد که از پروژه‌ای مشترک با ایران به ارزش نیم میلیارد یورو برای ایجاد سک نیروگاه خورشیدی دست شسته است.
سخنگوی این صندوق به نقل از مدیر آن دیه‌گو پیازی بین کرد که بعد از بازگشت تحریم‌ها ما تصمیم گرفتیم تمام پروژه‌های خود در ایران و از جمله پروژه نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی را متوقف کنیم.
این پروژه بسیار بزرگ که انرژی معادل نصف انرژی نیروگاه هسته‌ای بوشهر تولید می‌کرد در صورت به سرانجام رسیدن می‌توانست گامی بلند در جهت تحقق اهداف ایران در راستای استفاده از انرژی های تجدید پذیر باشد.
خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های ایالات متحده باعث شد بسیاری از شرکت‌های بزرگ از جمله شرکت توتال فرانسه و شرکت دایملر آلمان برای اجتناب از تحریم‌های آمریکا پروژه‌های خود را در ایران متوقف کنند.

صحیفه الشرق الأوسط on Twitter

تراجع” العبادی غیر کافٍ لطهران https://t.co/Rv6oOgCEYf